حسینیان: برخی از دین‌داری خویش احساس خجالت می‌کنند

شنبه 26/12/1385
روح‌الله حسینیان: برخی از دین‌داری خویش احساس خجالت می‌کنند و تا به روشنفکری می‌رسند شروع می‌کنند روشنفکر بازی از خود درآوردن، آنها دین‌دارند، نماز می‌خوانند ولی تا فضا عوض می‌شود، می‌شوند دوم خردادی چهار آتشه و باز تا فضا مقداری عوض می‌شود از این طرف می‌افتند... یکی از ادله‌ پرفسور هانری کربن به گفته خودش برای گرایش به تشیع اعتقاد به مهدویت بود...

روح‌الله حسینیان با بیان این‌که اندیشه‌ی سیاسی شیعه و اعتقاد شیعه به امامت عدل موجب ترویج آن شده است گفت که بالندگی انقلابی و ضدظلم و ستم‌بودن جزئی از ماهیت تشیع است.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان، رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی طی سخنانی در مراسم عزاداری دهه آخر صفر که از سوی حزب موتلفه اسلامی برگزار شد، با بیان این‌که مکتب اهل بیت(ع) مکتبی پویا و بالنده است، گفت: انگیزه‌ی من از انتخاب این موضوع، مقالات فراوانی است که این روزها در مورد تشیع و آنچه خطرات آن خوانده می‌شود، در جراید غربی در حال نوشته‌شدن است.
وی افزود: شاید در ماه گذشته دهها مقاله در مورد شناخت تشیع و این که تشیع چه اهدافی را در جهان دنبال می‌کند در روزنامه‌ها و مجلات معروف دنیا از جمله گاردین، لوموند، واشنگتن پست، نیویورک تایمز و تایمز لندن نوشته شده است.
رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی افزود: این مقالات نشان می‌دهد که تشیع به عنوان یک قدرت در جهان امروز حضور پیدا کرده که نشانه‌ی مبارکی است و امید می‌رود آن‌طوری که از تاریخ تشیع و از زبان معصومان قابل پیش‌بینی است در آینده، جهان در قلمرو تشیع باشد.
وی با اشاره به این که تشیع امروز بیش از زمان‌های دیگر در حال رشد و بالندگی گفت که در بسیاری از کشورها که تاکنون مکتب اهل بیت نفوذ پیدا نکرده بود، امروز تشیع در حال توسعه است. به عنوان نمونه در سودان در سال گذشته تشیع آن‌چنان در بین دانشگاهیان و جوانان رسوخ پیدا کرده بود که بعضی از علمای تحت تاثیر وهابیت از دولت سودان خواستند جلوی تبلیغات شیعی گرفته شود و یک کتاب‌فروشی که در نمایشگاه بین‌المللی آنجا حضور داشت تعطیل شد.
وی ادامه داد: در کنیا نیز تشیع آن‌چنان گسترده و در حال نفوذ است که یکی از بزرگ‌ترین عالمان سلفی چند روز پیش رسما شیعه‌بودن خود را در خطبه‌های نماز جمعه اعلام کرد.
حسینیان در ادامه سخنانش گفت: در اردن و فلسطین که تقریبا مرکز نفوذ یک نوع سلفی‌گری است عاشورای امسال برای دومین سال متوالی با عزاداری و سینه‌زنی در بعضی از مساجد اردن و فلسطین برگزار شد و یکی از علمای فلسطین یک ماه قبل اعلام کرد که من نزدیک به دو سال است که به مکتب اهل بیت گرایش پیدا کرده‌ام، اما تاکنون می‌ترسیدم این اعتقاد خود را علنی کنم، اما بعد از قدرتی که حزب‌الله در لبنان نشان داد من مکتب و مذهبم را علنی می‌کنم.
فیدل کاسترو در ملاقاتی که با رییس‌جمهور داشت رسما به او گفته بود که اگر من از بهم خوردن وضعیت سیاسی کوبا نمی‌ترسیدم رسما اعلام می‌کردم که یک شیعه هستم و حتی چاوز در ملاقات اخیر با رییس‌جمهور رسما به ایشان پیشنهاد کرد که رادیو و تلویزیون ما برای تبلیغات شیعی آماده است و شما علمایی که به زبان ما آشنا هستند را بفرستید تا تبلیغ کنند. رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در ادامه با اشاره به زمینه‌های تشیع در آمریکای لاتین نیز گفت: فیدل کاسترو در ملاقاتی که با رییس‌جمهور داشت رسما به او گفته بود که اگر من از بهم خوردن وضعیت سیاسی کوبا نمی‌ترسیدم رسما اعلام می‌کردم که یک شیعه هستم و حتی چاوز در ملاقات اخیر با رییس‌جمهور رسما به ایشان پیشنهاد کرد که رادیو و تلویزیون ما برای تبلیغات شیعی آماده است و شما علمایی که به زبان ما آشنا هستند را بفرستید تا تبلیغ کنند.
وی ادامه داد: در عراق نیز که مدت‌ها و قرن‌ها شیعه تحت ستم قرار گرفته بود امروز قدرت به شیعیان واگذار شده و متکب تشیع در لبنان توانسته توازن قوا را علیه آمریکا بر هم زند و کابوس و افسانه شکست‌ناپذیری قدرت اسراییل با تمام حمایت‌ها به نام تشیع شکسته شد.
حسینیان در عین حال اظهار داشت: قطعا این رشد، نفوذ و بالندگی مکتب تشیع خطرات و مشکلاتی را خواهد آورد، چرا که دشمنان حساس‌تر خواهند شد، توطئه‌ها بیشتر خواهد شد، دشمنی‌ها و ستیزه‌ها تندتر خواهد شد ولی اگر ما به عنوان حاملان این رسالت بزرگ الهی قدری با هوش و تدبیر عمل کنیم باید این وضعیت را پیش‌بینی کنیم که در آینده جهان در قلمرو تشیع خواهد بود.
وی چرایی این موضوع را کمکی برای بالندگی و راهنمایی برای راهبردهای عملی برای برنامه‌ریزی دانست و گفت: مهم‌ترین اصلی که می‌تواند این چرایی را تحلیل کند، اندیشه‌ی سیاسی شیعه و اعتقاد شیعه به امامت عدل است؛‌ یعنی بالندگی انقلابی ضدظلم و ستم‌بودن جزئی از ماهیت تشیع است.
حسینیان افزود: امامت شیعی می‌گوید باید کسی بر مردم حکومت کند که یا بدون واسطه از ناحیه خداوند این اذن یا اجازه را داشته باشد و یا به واسطه‌ی معصومان چنین اذنی به حاکم داده شود. چنین تفکری در طول تاریخ باعث شده که شیعه همیشه حکومت‌هایی حتی با عنوان خلیفه اسلامی را وقتی که روی کار بیایند به رسمیت نشناسند و در مقابل آنها ایستادگی کند و مکتب اعتراض را در پیش بگیرد.
وی با بیان این که اعتقاد به امامت معصوم و بعد از امامت تبدیل‌شدن به مرجعیت شیعی با یک مجتهد عادل به جای امام معصوم بسیاری از فرضیه‌ها و نظریه‌های سیاسی امروز را تحت‌الشعاع خود قرار داده گفت: مقالاتی که حتی دشمنان در مورد تشیع می‌نویسند به این اصل مهم شیعی اشاره می‌کند و بزرگترین عامل رشد مکتب تشیع را پذیرش جهانی برای چنین مکتبی می‌داند.
رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی بسیاری از مفاهیم و آموزه‌های شیعه را از ذات انقلابی تشیع دانست و گفت: انتظار و اعتقاد به مکتب مهدویت این پیام را دارد که بعد از حکومت امام علی (ع) و به ویژه بعد از غیبت امام زمان (عج) شیعه همیشه منتظر منجی عدالت‌گستری است که جهان را پر از عدل و داد کند.
وی یکی از ادله‌ پرفسور هانری کربن را برای گرایش به تشیع اعتقاد به مهدویت عنوان کرد و تصریح داشت: کربن در زندگی‌نامه‌ی خود تاکید می‌کند که من به خاطر اعتقاد به مهدویت به تشیع گرایش پیدا کردم و همین انتظار شیعی امروز در جهان به عنوان یک عامل اعتراض و ایستادگی در مقابل قدرتمندان و زورمداران ظهور کرده است.
حسینیان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تاریخ مکتب اهل بیت(ع) گفت: افسوس که هنرمندان ما زندگی این شخصیت‌های بزرگ را ترسیم نمی‌کنند و افسوس که به دنبال انسان‌هایی می‌روند که سرتاسر ناقصند و نقص دارند، اگر کسی می‌آمد زندگی این شخصیت‌ها را ترسیم می‌کرد چه غوغایی در دنیا به وجود می‌آورد.
وی در ادامه به یاد شهدای اسلام گفت: هر وقت که زندگی این شهیدان را مطالعه می‌کنم به یاد شهدای موتلفه می‌افتم که بعد از جریان 15 خرداد و تبعید حضرت امام وقتی همه جا خفقان و وحشت حکومت می‌کرد، عده‌ای جوان توانستند این خفقان سیاه را بشکنند و آنچنان مانند ستاره و خورشید در آسمان تاریک درخشیدند که نفس‌ها به راحتی از سینه‌ها بالا آمد و مردم احساس شادمانی کردند.
حسینیان با تاکید بر این که باید از دینداری و شیعه بودن خویش احساس غرور کنیم اظهار داشت: برخی از دین‌داری خویش احساس خجالت می‌کنند و تا به روشنفکری می‌رسند شروع می‌کنند روشنفکر بازی از خود درآوردن، آنها دین‌دارند، نماز می‌خوانند ولی تا فضا عوض می‌شود، می‌شوند دوم خردادی چهار آتشه و باز تا فضا مقداری عوض می‌شود از این طرف می‌افتند.

منبع: rajanews.com

هیچ نظری موجود نیست: