سهم هر اماراتی از میزان صادرات نفت خام حدود 80 برابر سهم هر ایرانی است

عده زیادی در ایران بارها به امارات متحده عربی سفر کرده و شاهد پیشرفت ساختمان سازی و تجارت در این کشور بویژه در دبی بوده اند و در مقایسه با ایران بویژه شهرهای حاشیه خلیج فارس دچار توهم می شوند .
در حالی که وسعت ایران 20 برابر و جمعیت ایران حدود 70 برابر امارات متحده عربی است، سهم هر اماراتی از میزان صادرات نفت خام حدود 80 برابر سهم هر ایرانی است. سرانه هر نفر از کل ذخایر ارزی ایران سالانه به رقم حدود 350 هزار تومان می رسد.



درآمد نفت کشور در سال 1384 رکورد شکنی کرد و به 45 میلیارد دلار رسید. این مقدار درآمد گاه 2 تا 3 برابر درآمد نفت کشور در بسیاری از سال های انقلاب است و مردم توقع دارند این در آمد نفت در زندگی آنان تاثیر بگذارد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی مهر، دکتر قدیری ابیانه از کارشناسان سیاسی -اقتصادی کشور در تحلیل خود از وضعیت و تحقق درآمدهای نفتی ایران و تاثیر آن در زندگی مردم ، در سایت شخصی خود آورده است: با توجه به رشد خیره‌کننده درآمدهای نفتی کشور مردم بر این باور بوده و هستند که اگر این درآمد عادلانه توزیع گردد دیگر نباید شاهد فقر و محرومیت باشیم و باید مشکلاتی مثل مسکن و اشتغال و ازدواج و رفاه و تامین اجتماعی و حتی تفریح و ورزش مردم تامین گردد. اما این سوال مطرح می باشد که آیا مردم تصور درستی از میزان این درآمد دارند یا نه؟!

 

گفتنی ایران 9 درصد و امارات 7.5 درصد از ذخایر نفت جهان را دارا هستند و جمعیت ایران حدود 70 میلیون و جمعیت امارات حدود 3.5 میلیون نفر است که 80 درصد آنهم خارجی هستند. مساحت ایران 1648195 کیلومتر متر مربع و شانزدهمین کشور بزرگ جهان و مساحت امارات هم حدود 82880 کیلومتر مربع است که مساحت ایران تقریبا 20 برابر مساحت امارات است.

 

اخیرا اینجانب در جمع دانشجویان در استان‌های مختلف کشور و از جمله در جمع دانشجویان دانشگاه نفت اهواز این سوال را مطرح کردم که اگر به فرض غیر ممکن که این درآمد به هیچیک از نیازهای کشور مثل دفاع و امنیت، عمران و آبادانی، بهداشت و درمان، آموزش و سایر نیازها نرسد و این درآمد به طور مساوی بین جمعیت 70 میلیونی کشور توزیع شود به تصور آنها سهم هر ایرانی از اوج درآمد نفت چه مقدار خواهد بود؟ پاسخ ها عمدتا پیرامون رقم یک تا ده میلیون تومان در هر ماه بود.

این تصور توهمی بیش نیست. توهمی که موجب می گردد این سوال پیش آید که پس با این درآمد چه می کنند و چرا مشکلات کشور با اتکاء به درآمد نفت حل نمی گردد؟! اینجاست که سیاه نمایی زمینه بروز می یابد و بسیاری بر این تصورند که به آنها بی توجهی می شود.

 

اگر فرض کنیم که درآمد 40 میلیارد دلاری سال 1384، صرف هیچ یک از ضروریات کشور مثل دفاع و امنیت، عمران و آبادانی، آموزش و درمان و سایر امور نشود و مستقیماً  بین مردم تقسیم گردد، با احتساب هر دلار900 تومان و جمعیت 70 میلیون نفری ایران، سهم هر ایرانی از درآمد نفت ماهیانه فقط حدود 42 هزار تومان می شود. اگر حدود 2 هزار تومان آن را هزینه های استخراج و صادرات نفت فرض کنیم، سهم هر ایرانی از اوج درآمدهای نفتی 40 هزار تومان در هر ماه خواهد شد. گفته شد که بدهی خارجی ایران 20 میلیارد دلار است که از بابت آن سود نیز پرداخت می شود.
طبیعتاً با اتکاء به چنین درآمدی که تازه نتیجه شکسته شدن رکورد قیمت نفت بوده، نمی توان مشکلاتی مثل مسکن، اشتغال، ازدواج، تحصیل، رفاه و تفریح را رفع کرد.

 

 

مردم مناطق مرزی و قومیت ها تصور می کنند که به قوم و استان آنها توجه نمی گردد، در حالی که این توهم فراگیر است و همه شهرها و استانها را در بر می گیرد. برای قضاوت صحیح باید واقعیت ها را بدور از توهم شناخت.

برای مقایسه عملکردها و دستاوردها انقلاب اسلامی در مقایسه با قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و نیز با سایر کشورها نیز باید بر اساس واقعیت ها ارزیابی صورت گیرد که اینکار مستلزم شناخت واقعیت ها است. برای یک مقایسه منطقی، ابتدا باید واقعیت‌های کشورهای مختلف، به ویژه بسترها و زمینه‌های آن را ارزیابی کرد.

واقعیت نفت ایران

نعمت نفت، نعمت بزرگی است که ملت ایران از آن برخوردارند. میزان ذخایر نفتی ایران 6 برابر کل ذخایر نفتی آمریکا و 8 برابر کل ذخایر نفتی اروپا و حدود 4 برابر کل ذخایر اروپا و آمریکا است.

مقایسه با قبل از پیروزی انقلاب اسلامی

با توجه به اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران روزانه 4/5 میلیون  بشکه نفت صادر می‌کرد و هم اینک این میزان به حدود 2/2 میلیون بشکه نفت کاهش پیدا کرده است و جمعیت کشور نیز دو برابر شده و قدرت خرید دلار در بازارهای بین المللی نیز در این مدت، حداقل نصف گردیده در نتیجه سهم هر نفر ایرانی از بابت ارزش ارز حاصل از صادرات نفت با توجه به عوامل فوق الذکر، به کمتر از یک هشتم قبل از انقلاب رسیده است و از این پس نیز با هر تولد جدیدی این نسبت کاهش خواهد یافت. این عوامل عمدتاً به نوع حکومت نیز مربوط  نیستند.

درآمدهای نفتی ایران امروز

اگر فرض کنیم که درآمد 40 میلیارد دلاری سال 1384، صرف هیچ یک از ضروریات کشور مثل دفاع و امنیت، عمران و آبادانی، آموزش و درمان و سایر امور نشود و مستقیماً  بین مردم تقسیم گردد، با احتساب هر دلار900 تومان و جمعیت 70 میلیون نفری ایران، سهم هر ایرانی از درآمد نفت ماهیانه فقط حدود 42 هزار تومان می شود. اگر حدود 2 هزار تومان آن را هزینه های استخراج و صادرات نفت فرض کنیم، سهم هر ایرانی از اوج درآمدهای نفتی 40 هزار تومان در هر ماه خواهد شد. گفته شد که بدهی خارجی ایران 20 میلیارد دلار است که از بابت آن سود نیز پرداخت می شود.

طبیعتاً با اتکاء به چنین درآمدی که تازه نتیجه شکسته شدن رکورد قیمت نفت بوده، نمی توان مشکلاتی مثل مسکن، اشتغال، ازدواج، تحصیل، رفاه و تفریح را رفع کرد. باید توجه داشت این بودجه بین همه دستگاه ها توزیع و همه دستگاه ها بلا استثنا آن را ناکافی ارزیابی می کنند و به درستی تاکید می کنند که اگر بودجه آنها افزایش یابد، خواهند توانست خدمات بیشتر و بهتری را به مردم ارائه نمایند، لیکن بودجه کشور محدود است و نمی توان با اتکاء به درآمدهای نفتی همه خواسته ها را برآورد نمود.

مقایسه با امارات متحده عربی

عده زیادی در ایران بارها به امارات متحده عربی سفر کرده و شاهد پیشرفت ساختمان سازی و تجارت در این کشور بویژه در دبی بوده اند و در مقایسه با ایران بویژه شهرهای حاشیه خلیج فارس دچار توهم می شوند .

در حالی که وسعت ایران 20 برابر و جمعیت ایران حدود 70 برابر امارات متحده عربی است، سهم هر اماراتی از میزان صادرات نفت خام حدود 80 برابر سهم هر ایرانی است.

مقایسه با آلمان و انگلستان

کشور آلمان از تامین اجتماعی وسیعی برخوردار است. در انگلستان سیستم درمانی آن پیشرفته است و همه مردم تحت پوشش درمان رایگان در بسیاری از موارد قرار دارند.

انگلستان و‌آلمان مالیات بسیار سنگینی را از مردم خود می‌گیرند به نحوی که گاه به 42 درصد تولید ناخالص داخلی آنها می‌رسد . میزان مالیات دریافتی در آلمان حدود 400 میلیارد دلار است که این مقدار 10 برابر اوج در آمد نفتی ایران در سال 1384 است  و این در حالی است که کل تولید ناخالص داخلی ایران به میزان مالیات دریافتی دولت نمی رسد و کل بودجه دولت در سال 1385 حدود نصف مالیات دریافتی دولت آلمان از مردم کشورش هست. در ایران کل مالیات پیش بینی شده در کل کشور در سال 1385 کمتر از 20 میلیارد دلار است.

میزان بدهی های خارجی کشورهای غربی نسبت به 40 میلیارد دلار درآمد نفت ایران در سال 1384 به شرح زیر است: انگستان  117 برابر، آمریکا 35 برابر، ایتالیا 22 برابر، اسپانیا 20 برابر، کانادا 14 برابر. این در حالی است که میزان بدهی خارجی ایران حدود 20 میلیارد دلار یعنی نصف درآمد نفتی کشور در سال 1384 می باشد.

ذخایر ارزی ایران

بنا بر اعلام بانک مرکزی ایران ذخایر ارزی ایران در سال 1384 به 47 میلیارد دلار رسید. از سوی دیگر ایران بیش از 20 میلیارد دلار بدهی خارجی دارد. با کسر آن عملا پس انداز ارزی ایران به رقم 27 میلیارد دلار می رسد که سرانه هر نفر از کل ذخایر ارزی کشور به رقم حدود 350 هزار تومان می رسد.

درآمد نفت در آینده

اگر درآمد نفت را طی چهار سال و بلکه 20 سال آینده (تا سال چشم انداز 1404) ثابت و سالی 40 میلیارد دلار فرض نمائیم، فرض کنیم که طی 4 سال و 20 سال آینده جمعیت کشور افزایش نیابد و در حد 70 میلیون نفر باقی بماند و اگر فرض کنیم که طی این سالها کل درآمد نفت صرف هیچ یک از ضرورت های ایران نشود و ماهیانه به هر نفر 40 هزار تومان اختصاص یابد، سهم هر نفر در یک دوره 4 ساله کمتر از 2 میلیون تومان و سهم هر نفر از درآمدهای نفتی صادراتی، در طول 20 سال آینده، مجموعا کمتر از 10 میلیون تومان خواهد بود.

 این در حالی است که منابع نفتی رو به کاهش و جمعیت نیز رو به افزایش است و پیش بینی می شود که جمعیت کشور در سال 1404 بین 90 الی 100 میلیون نفر باشد، ضمن اینکه درآمد نفتی، بخش قابل توجهی از بودجه کشور برای تامین هزینه های ضروری کشور در ابعاد مختلف را تشکیل می دهد.

استراتژی غرب در قبال انقلاب اسلامی

به گزارش "مهر" قدیری ابیانه در ادامه تحلیل خود افزوده است: جرالد سگال مدیر مطالعات انستیتو  بین‏المللی استراتژیک لندن که در هفته نامه آمریکایی نیوزویک در فروردین ماه 1377 منتشر شده است، عمق سیاست غرب در قبال ایران را نشان می‌دهد. وی می‏گوید:

 " ... غرب باید به شیوه‏یی که کمونیسم را مهار و آلوده کرد با سایر دشمنان خود عمل کند ....  آلوده سازی، شیوه‏های فراوانی دارد که تجارت با دشمن و .... از راههای اصلی آلوده‏سازی جوامع است.... اکنون نیز باید یک استراتژی دوگانه مهار و آلوده‏سازی در دستور کار باشد... مهار کافی نیست و آلوده‏سازی مهمتر است. ... خوشبختانه آلوده‏سازی شیوه‏های فراوانی دارد که تجارت با دشمن (در کالاهای غیر استراتژیک) و .... از جمله آنهاست ..."

همچنین انستیتو سیاست خاورمیانه واشنگتن،  نتیجه مطالعات سال 2000  خود را منتشر نموده است و در آن تأکید کرده است که:

" ... صادرات کالاهای مصرفی به ایران باید از سر گرفته شود، این کار باعث کم شدن ارز خارجی موجود در ایران خواهد شد ..."

ممکن است تصور شود که سیاست‌های فوق مربوط به دشمنی غرب با ایران در نظام جمهوری اسلامی ایران است. اسناد و مدارک نشانگر آن است که غرب اصولا با ملل مسلمان خصومت داشته است و سیاست خویش علیه مسلمانان را حتی در زمان رژیم‌های دست نشانده نیز دنبال می‌کرده و اصولا برای اعمال همین سیاستها بوده است که با کودتا و هزارترفند و توطئه دیگر، رژیمهای مزدوری را بر کشورها حاکم می‌کرده است.

استراتژی غرب در قبل از انقلاب

فرهنگ مصرف زدگی و تجمل گرایی در جامعه که بسیار گسترده است، در ادارات نیز نمود می‏یابد. مصرفهای بی‏رویه در ادارات، تجمل گراییها و تغییر مکرر دکوراسیون‏ها، نشأت گرفته از این فرهنگ غلط جاری است.

آنتونی پارسونز آخرین سفیر انگلیس در رژیم شاه که پس از 5 سال سفارت و فقط 5 روز قبل از فرار شاه از کشور، ایران را ترک کرد در کتاب خود تحت عنوان "غرور و سقوط" متن اظهاراتش را در سال 1974 میلادی (1352 شمسی) خطاب به بازرگانان انگلیس و کسانی که دست اندر کار تجارت و معامله با ایران بودند، چنین به رشته تحریر درآورده است:

".... نخستین کاری که اینجا می‏کنید این است که تا می‏توانید کالاهایتان را بفروشید و فقط در صورتی سرمایه‏گذاری کنید که برای فروش کالایتان چاره‏ای جز این کار نداشته باشید. اما اگر مجبور باشید در اینجا سرمایه‏گذاری کنید به میزان حداقل ممکن، سرمایه‏گذاری کنید و صنایعی را انتخاب کنید که قطعات و لوازم آن از انگلستان وارد شود، مانند صنایع مونتاژ که در واقع سوار کردن قطعات صادراتی انگلیسی در ایران است. در این محدوده و با توجه به این نکات، من معتقدم که ایران، یکی از بهترین بازارهایی است که شما می‏توانید برای مصرف کالاهای خود در جهان سوم پیدا کنید."

اظهارات سفیر انگلیس که در اوج روابط حسنه انگلیس با رژیم شاه بیان شده، نشاندهنده ماهیت سیاست انگلیس نسبت به ایران و سایر ملل جهان سوم می‏باشد. مسلماً توصیه مقامهای انگلیسی به کسانی که مسئولیت طراحی و سازماندهی امور قانون‏گذاری، اقتصادی، گمرکات، تبلیغات و... ایران را به عهده داشته‏اند نیز در راستای همین سیاست، برای رشد مصرف گرایی در ایران بوده است. آمریکا نیز همین سیاست را در مورد ایران داشته است.

با توجه به مطالب فوق باید تلاش کرد از نفت و گاز این سرمایه عظیم و خداداد به نحو صحیحی برای توسعه پایدار، عمران و آبادانی کشور و تبدیل امکانات بالقوه کشور به بالفعل استفاده کرد و از طریق کار و تلاش بی وقفه آحاد ملت، محرومیت و فقر را از این کشور اسلامی زدود.



منبع: خبرگزاری مهر

هیچ نظری موجود نیست: