رفسنجانی: مخالف گنجاندن ولایت فقیه در قانون اساسی بودم

چنانچه این مسئله از سوی فرد دیگری غیر از هاشمی پس از گذشت 3 دهه مطرح می شد،
جنجال هایی زیادی برانگیخته می شد
و وی به سرعت با ضدیت با امام متهم می شد.


رفسنجانی:
همين آقاي بهزاد نبوي و گروهش آن موقع پدر اينها (نهضت آزادیها) را در مي آوردند ...
آقاي خاتمي يک بار به من گفتند من که از اصلاحات چيزي نگفتم، کلمه اصلاحات را بعداً ديگران درست کردند ...


***

هاشمی رفسنجانی در مجموعه مصاحبه های صادق زیباکلام با وی درخصوص نظر خود پیرامون گنجاندن اصل ولایت فقیه در قانون اساسی جمهوری اسلامی براي اولين بار اظهار داشت: شايد خيلي ها ندانند که وقتي در مجلس خبرگان به بحث ولايت فقيه که توسط عده يي مطرح شد، رسيديم من مخالفت کردم.
رفسنجانی در کتاب جدیدی که شامل مجموعه مصاحبه های زیباکلام با وی می باشد، با بیان اینکه همواره طرف تعادل و تساهل بوده است، افزود: حالا اگر يادم باشد مثال هاي زيادي مي توانم براي شما بياورم که نشان مي دهد من همواره مخالف ديدگاه ها و نظرات راديکال تند و افراطي بودم. در همه موارد و عملاً پيرامون همه مسائل. به عنوان مثال بحث هايي که در مجلس خبرگان بر سر بندهاي مختلف قانون و حتي اصل ولايت فقيه داشتيم کاملاً مبين خط و جهت تفکر سياسي من است.
وی ادامه می دهد: شايد خيلي ها ندانند که وقتي در مجلس خبرگان به بحث ولايت فقيه که توسط عده يي مطرح شد، رسيديم من مخالفت کردم. البته الان کساني هستند که خيلي منتقدانه و حتي مخالف با ولايت فقيه برخورد مي کنند اما در سال هاي 59-58 و در مجلس خبرگان درست عکس امروزشان حرف مي زنند. خوشبختانه متن همه مذاکرات به طور کامل وجود دارد. آقاي آذري قمي وقتي اين اواخر مخالف شده بود، در جلسه گفته بود که آقاي هاشمي در زمان تنفس يکي از جلسات مجلس خبرگان گفته است- تعبيري را از من نقل کرد و من يادم نبود- اينکه شما مي گوييد ولي فقيه نمي شود، ناصرالدين شاه مي شود. در بحث ها اين گونه بودم. يا مثلاً وقتي بحث رهبري مطرح بود، مي دانيد که قبلاً در قانون اساسي ما هم شوراي رهبري و هم رهبري تکي داشتيم. وقتي که مي خواستيم اصلاح کنيم عده يي گفتند که شوراي رهبري نه و فقط رهبري. هم من مخالفت کردم و هم آقاي خامنه يي مخالفت کردند. من و ايشان در جهت مخالف صحبت کرديم ولي خوب به رغم مخالفت ما با حذف شوراي رهبري، پيشنهاد حذف رأي آورد.
مخالفت هاشمی با گنجاندن ولایت فقیه در حالی به صورت رسمی و برای نخستین بار از سوی او بیان می شود که مشهور است اعضاء نهضت آزادی نیز از موافقان این دیدگاه بوده اند. با این حال، چنانچه این مسئله از سوی فرد دیگری غیر از هاشمی پس از گذشت 3 دهه مطرح می شد، جنجال هایی زیادی برانگیخته می شد و وی به سرعت با ضدیت با امام متهم می شد.
هاشمی در بخش دیگری از این کتاب می گوید: هميشه مخالف برخوردهاي تند با نهضت آزادي ها بودم؛ چه در گذشته و چه امروز. در حالي که همين هايي که الان جزء اصلاح طلب ها هستند به امام نامه نوشتند و از ايشان حکم محکوميت نهضت آزادي را خواستند و گرفتند. مگر نبود؟ در مجلس اول (1363-1358) که نهضتي ها در مجلس بودند براي من دفاع از مهندس بازرگان و دوستان شان مشکل بود. دائماً مشکل داشتيم، بچه ها تند و داغ بودند. همين آقاي بهزاد نبوي و گروهش آن موقع پدر اينها را در مي آوردند.
وی می افزاید: خيلي از کساني که امروزه دوم خردادي شده اند، آن روزها از فرط تندروي وضعيتي را براي ملي - مذهبي درآورده بودند که براي آنها آمدن در مجلس هم سخت بود زيرا کساني در اطراف در ورودي مجلس عليه آنان ديگران را تحريک مي کردند... شما يک بار مذاکرات مجلس را بخوانيد و ببينيد وقتي من تنش زدايي را در سياست خارجي مطرح کردم، اصلاح طلب هاي امروز در مجلس چه گفتند. يک بار روزنامه سلام را با اين ديد بخوانيد... همين آقاي عباس عبدي که مظهر حرکت اينها است، ببينيد چه چيزهايي از سياست خارجي و تنش زدايي نوشتند و حالا خودشان دارند، اينگونه عمل مي کنند.
هاشمی درباره شباهت سحابی و کیانوری از رهبران حزب توده نیز می افزاید: آقاي سحابي مثال خوبي است. از ايشان بپرسيد که مصادره کارخانه هاي بزرگ و اينها را چه کسي بعد از انقلاب در شوراي انقلاب (که ايشان عضو شوراي انقلاب و رئيس سازمان برنامه و بودجه بودند و در مجلس هم حضور داشتند) مطرح کرد؟ يا اينکه کلمه ليبراليسم به عنوان يک ضدارزش مختص آقاي پيمان است و آن را به آقايان نهضت آزادي لقب داده بود و آقاي دکتر سحابي هم حرف زشتي به ايشان مي گفت که فلان فلان شده اين لقب را به ما داد.
وی در این مجموعه گفتگوها همچنین خاطرنشان می کند: حتي آقاي خاتمي يک بار به من گفتند من که از اصلاحات چيزي نگفتم، کلمه اصلاحات را بعداً ديگران درست کردند. حرف هاي من همان ها بود که قبلاً آنها را با شما در ميان گذاشته بودم.
پیش از این، صادق زیباکلام درباره این کتاب و گفتگوهای خود با رفسنجانی گفته بود: بخش عمده‌ي سوالات و انتقادات مربوط به موضع خودم بوده است و بايد بگويم در اين چهار- پنج سال هرچقدر بيشتر با آقاي هاشمي صحبت كردم به اين قضيه پي‌بردم كه ايشان آدم ليبرال و متساهلي است.

منبع


***

دفتر هاشمي رفسنجاني:
مطالب كتاب «هاشمي بدون روتوش» غيرمستند و مخدوش است

اعتقاد و وفاداري آيت الله هاشمي رفسنجاني به ولايت فقيه اظهر من الشمس است.
بر اساس ديدگاه شيعه در زمان غيبت امام زمان(عج) افرادي با شرايط خاص، علمي و فكري مي توانند همان حكومت ائمه را تشكيل دهند.

منبع

هیچ نظری موجود نیست: