امام:هاشمى زنده است چون نهضت زنده است


امام خمینی (ره) فرمود:
"هاشمى زنده است چون نهضت زنده است‏."
(صحيفه امام ج‏7 ص 495 در قضیه ترور هاشمی)
و نگفت نهضت زنده است چون هاشمي زنده است.

نامه بدون سلام و والسلام هاشمي
به معني بر شاخه نشستن و سپس بريدن آن درخت است !‌

امام خمینی (ره) فرمود:
"پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا به مملکت شما آسيبي نرسد."
 

***

میرحسین موسوی: 
آمده بودم تا بگویم گریز از قانون به استبداد می انجامد.

***

میرحسین موسوی:
ولایت فقیه، ما را در مقابل کودتا و خودمختاری‌ها حفظ کرده است.
من با قبول این مساله وارد عرصه انتخابات شده‌ام.

دانشگاه فردوسی مشهد 1388

***

میرحسین موسوی:
اگر کسی به قانون اساسی اعتقاد نداشته باشد و نامزد شود، با مردم خدعه کرده است.
بنده هم به ولایت فقیه معتقدم و اگر انتخاب شوم برای حل مشکلات مردم حتما ارتباطی قوی با مقام معظم رهبری ایجاد خواهم کرد.

ديدار با جمعی از نخبگان استان خوزستان 1388

***

میرحسین موسوی:
دولت موظف به اجراي سياست هاي ابلاغ شده از سوي رهبري است.

مصاحبه مهندس موسوي با فایننشیال تایمز، 1388

***

شوراي نگهبان
مطابق اصل 91 قانون اساسي
ترکيبي است از 6 نفر از فقهاي عادل و آگاه به مقتضيات زمان و مسائل روز که از سوي مقام رهبري انتخاب مي‌شوند
و 6 نفر حقوقدان در رشته‌هاي مختلف حقوقي که به وسيله رئيس قوه قضاييه به مجلس شوراي اسلامي معرفي
و با راي مجلس انتخاب مي‌شوند.

اصل 99 قانون اساسي:
«شوراي نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبري، رياست جمهوري، مجلس شوراي اسلامي و مراجعه به آراي عمومي و همه‌پرسي را به عهده دارد.»

اصل 98 قانون اساسي:
«تفسير قانون اساسي به عهده شوراي نگهبان است که با تصويب سه چهارم آنان انجام مي‌شود.»

***

امام خمینی (ره) در وصیت نامه سیاسی:
من در طول مدت نهضت و انقلاب به واسطه سالوسي و اسلام نمايي بعضي افراد ذکري ‌از آنان کرده و تمجيدي نموده‌ام،
‌که بعد فهميدم ‌از دغل‌بازي آنان اغفال شده‌ام.
آن تمجيدها در حالي بود ‌که خود را به جمهوري اسلا‌مي متعهد و وفادار مي‌نماياندند،
و نبايد ‌از آن مسائل سو استفاده شود.
و ميزان در هر کس حال فعلي او ‌است.


***

امام خمینی (ره) در وصیت نامه سیاسی:
برادران! شما ‌اين اوراق را قبل ‌از مرگ من نمي‌خوانيد.
ممکن ‌است پس ‌از من بخوانيد در آن وقت من نزد شما نيستم ‌که بخواهم به نفع خود و جلب نظرتان براي کسب مقام و قدرتي با قلب‌هاي جوان شما بازي کنم.
...
اکيداً توصيه مي‌کنم ‌که به بوق‌هاي تبليغاتي مخالفان اسلام و جمهوري اسلا‌مي گوش فرا ندهيد ‌
که همه کوشش دارند ‌که اسلام را ‌از صحنه بيرون کنند ‌که منافع ابرقدرت‌ها تأمين شود.
...
وصيت من به نويسندگان و گويندگان و روشنفکران و اشکال‌تراشان و صاحب عقدگان آن ‌است ‌که
به جاي آن که وقت خود را در خلاف مسير جمهوري اسلا‌مي صرف کنيد
و هرچه توان داريد در بدبيني و بدخواهي و بدگويي ‌از مجلس و دولت و ساير خدمتگزاران به کار بريد،
و با ‌اين عمل کشور خود را به سوي ابرقدرت‌ها سوق دهيد،
با خداي خود يک شب خلوت کنيد
و اگر به خداوند عقيده نداريد با وجدان خود خلوت کنيد
و انگيزه باطني خود را ‌که بسيار مي‌شود خود انسان‌ها ‌از آن بي‌خبرند بررسي کنيد،
ببينيد آيا با کدام معيار و با چه انصاف خون ‌اين جوانان قلم قلم شده را در جبهه‌ها و در شهرها ناديده مي‌گيريد و
با ملتي ‌که مي‌خواهد ‌از زير بار ستمگران و غارتگران خارجي و داخلي خارج شود و استقلال و آزادي را با جان خود و فرزندان عزيز خود به دست آورده و با فداکاري مي‌خواهد آن را حفظ کند،
به جنگ اعصاب برخاسته‌ايد و به اختلاف‌انگيزي و توطئه‌هاي خائنانه دامن مي‌زنيد
و راه رابراي مستکبران و ستمگران باز مي‌کنيد ...
اين جانب نصيحت متواضعانه برادرانه مي‌کنم ‌که آقايان محترم تحت تأثير اين گونه شايعه‌سازي‌ها قرار نگيرند و براي خدا و حفظ اسلام ‌اين جمهوري را تقويت نمايند.
و بايد بدانند ‌که اگر ‌اين جمهوري اسلا‌مي شکست بخورد،
به جاي آن يک رژيم اسلا‌مي دلخواه بقيه‌ الله ـ روحي فداه ـ يا مطيع امر شما آقايان تحقق نخواهد پيدا کرد،
بلکه يک رژيم دلخواه يکي ‌از دو قطب قدر‌ت به حکومت مي‌رسد و محرومان جهان، ‌که به اسلام و حکومت اسلا‌مي رو(ي) آورده و دل باخته‌اند، مأيوس مي‌شوند
و اسلام براي هميشه منزوي خواهد شد؛
و شماها روزي ‌از کردار خود پشيمان مي‌شويد ‌که کار گذشته و ديگر پشيماني سودي ندارد.
و شما آقايان اگر توقع داريد ‌که در يک شب همه امور بر طبق اسلام و احکام خداوند تعالي متحول شود يک اشتباه ‌است،
و در تمام طول تاريخ بشر چنين معجزه‌اي روي نداده ‌است و نخواهد داد.
و آن روزي ‌که انشاء الله تعالي مصلح کل ظهور نمايد، گمان نکنيد ‌که يک معجزه شود و يکروزه عالم اصلاح شود؛
بلکه با کوشش‌ها و فداکاري‌ها ستمکاران سرکوب و منزوي مي‌شوند.


***

امام خمینی (ره):
نباید اگر چنانچه یک قانونی بر خلاف نظر من بود، من بیایم بیرون و هیاهو کنم که من این قانون را قبول ندارم، این قانون خوب قانونی نیست،
قانون خوب است، شماها باید خودتان را تطبیق بدهید، نه قانون خودش را با شما تطبیق بدهد.

صحیفه نور، ج 13، ص 343

***

امام خمینی (ره):
نمی‌شود از شما پذیرفت که ما قانون را قبول نداریم، غلط می کنی قانون را قبول نداری! قانون تو را قبول ندارد
نباید از مردم پذیرفت، از کسی پذیرفت، ما شورای نگهبان را قبول نداریم، نمی توانی قبول نداشته باشی.
مردم رای دادن به اینها، ...
مردم که به قانون اساسی رای دادند منتظرند که قانون اساسی اجرا بشود؛
هر کس از هر جا صبح بلند می شود بگوید
من شورای نگهبان را قبول ندارم، من قانون اساسی را قبول ندارم، من مجلس را قبول ندارم، من رییس جمهور را قبول ندارم، من دولت را قبول ندارم.
نه ! همه باید مقید به این باشید که قانون را بپذیرید، ولو برخلاف رای شما باشد.
باید بپذیرید، برای این که میزان اکثریت است؛
و تشخیص شورای نگهبان که این مخالف قانون نیست و مخالف اسلام هم نیست، میزان است که همه باید بپذیریم.

صحیفه نور، ج 14، ص 378


***

نامه امام خمینی (ره) در مورد استعفای میر حسین موسوی

جناب آقاي موسوي، نخست‌وزير محترم
نامه استعفاي شما باعث تعجب شد.
حق ‌اين بود ‌که اگر تصميم بدين کار داشتيد، لااقل من و يا مسؤولين رده بالاي نظام را در جريان مي‌گذاشتيد.
در زماني ‌که ‌مردم حزب الله براي ياري اسلام فرزندان خود را به قربانگاه مي‌برند چه وقت گله و استعفا ‌است.
شما در سنگر نخست‌وزيري، در چهارچوب اسلام و قانون اساسي، به خدمت خود ادامه دهيد.
در صورتي ‌که نسبت به بعضي ‌از وزرا به توافق نمي‌رسيد، چون گذشته عمل مي‌شود، ‌اين حق قانوني مجلس ‌است ‌که به هر وزيري ‌که مايل بود رأي دهد.
تعزيرات ‌از ‌اين پس در اختيار مجمع تشخيص مصلحت ‌است، ‌که اگر صلاح بداند به هر ميزان ‌که مايل باشد در اختيار دولت قرار خواهد داد.
همه بايد به خدا پناه بريم؛ و در مواقع عصبانيت دست به کارهايي نزنيم ‌که دشمنان اسلام ‌از آن سو استفاده کنند.
‌مردم ما از اين گونه مسائل در طول انقلاب زياد ديده‌اند، ‌اين حرکات هيچ تأثيري در خطوط اصيل و اساسي انقلاب اسلا‌مي ايران نخواهد داشت.
‌از آنجا ‌که من به شما علاقمندم، انشاء الله عند الملاقات مسائلي ‌است ‌که گوشزد مي‌نمايم.
و السلام.

روح الله الموسوي الخميني



جلد 21 صفحه 124
موضوع: مخالفت با استعفاي نخست‌وزير
مخاطب: موسوي، ميرحسين (نخست‌وزير)
تاريخ: 15 شهريور 1367 / 24 محرم 1409
مکان: تهران، جماران
 

هیچ نظری موجود نیست: