تحريف نظر امام(ره) براي مقابله با آيت الله مصباح


آیت الله خامنه ای:
با مرحوم شهيد مطهري هم همين جور برخورد كردند.


سخنان آيت الله مصباح يزدي در جمع اعضاء شوراي مركزي كميته امداد امام خميني (ره) در انتقاد از نظام آموزش عالي كشور، بهانه مجددي بود براي مخالفان قديمي وي.
اما اين بار در دور جديد مقابله با آيت الله مصباح، برگ ديگري بر دفتر تحريف نظرات امام از سوي مدعيان خط امام(ره) افزوده شد. موسوي لاري در مراسم چهلمين روز درگذشت آيت الله توسلي ادعا كرد امام با انتصاب محمدي عراقي به عنوان نماينده ولي فقيه در سپاه پس از شهادت حجت الاسلام محلاتي مخالفت كرده است و دليل اين مخالفت نيز جلوگيري از نفوذ آيت الله مصباح در سپاه بوده است.
روزنامه اعتمادملي متعلق به مهدي كروبي نيز كه سابقه مخالفت ديرينه با آيت الله مصباح دارد، اين ادعا را به اضافه ادعاي تكراري ديگري كه بارها از سوي اين جريان مطرح شده و پاسخ آن نيز داده شده است، منتشر كرد.



اما حسين شريعتمداري مديرمسئول روزنامه كيهان در سرمقاله امروز اين روزنامه به واكاوي اين ادعاها و اثبات بي پايه بودن آنها پرداخته و ترس اين جريانهاي مدعي از جايگاه و پايگاه علمي- سياسي را موجب اين انتقام گيري ها خوانده است. متن كامل اين يادداشت در ادامه آمده است:


حسین شریعتمداری:
مي ترسيد؟... حق داريد!


اين حكايت در گلستان سعدي آمده است؛
«شيادي گيسوان بافت، كه علويم و با قافله حجاز به شهر اندر آمد، كه از حج همي آيم و قصيده اي نزد ملك برد كه خود سروده ام!... يكي از نديمان پادشاه كه آن سال از سفر دريا آمده بود گفت؛ من او را در عيد اضحي- عيد قربان- در بصره ديدم، پس حاجي چگونه تواند بود؟! ديگري گفت؛ پدرش نصراني است، علوي چگونه باشد؟! و شعرش را به ديوان انوري يافتند...»
برخي از مدعيان اصلاحات، مدتي است به تحريف كلام مبارك امام راحل(ره) روي آورده و با ساخت داستان هاي جعلي و نسبت دادن آن به حضرت امام(ره) و يا افزودن و كم كردن از سخنان آن بزرگوار- كه از بخت بد مدعيان اصلاحات تماماً ثبت شده و مكتوب است- افكار انحرافي خود را ترويج داده و تلاش مي كنند براي مواضع و عملكرد انحرافي خويش از گفتار و رفتار امام راحل(ره) دليل و سند بتراشند!



كيهان طي چند سال اخير به نمونه هايي از اين تحريف ها با ذكر سند پرداخته است و البته در تمامي اين موارد، موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) كه به همين منظور تشكيل شده و از بيت المال بودجه مي گيرد، سكوت محض اختيار كرده است!



جديدترين نمونه اين تحريفات، ساخت يك داستان جعلي عليه آيت الله مصباح يزدي و نسبت دادن آن به امام راحل(ره) است. در جريان اين تحريف يكي از مدعيان اصلاحات به نقل از مرحوم آيت الله توسلي- كه در قيد حيات نيست و اگر بود، اين داستان جعلي را به يكي ديگر از نزديكان امام(ره) كه از دنيا رفته است، نسبت مي داد- گفته است؛



« با چند نفر از دوستان در خدمت ايشان- مرحوم توسلي- بوديم. آقاي توسلي كه از حرمت شكني بيت امام در آن روز ها برافروخته و ناراحت به نظر مي رسيد، رو به جمع ما كرد و در استناد به سخنان خود گفت؛ براي شما خاطره اي تعريف مي كنم كه تاكنون نقل نكرده ام. پس از شهادت جناب حاج شيخ فضل الله محلاتي، برادران سپاه با بيت امام تماس گرفته و به حاج احمد آقا گفتند، اگر امام تائيد كند، آقاي فلاني را به عنوان جانشين آقاي محلاتي خدمتتان معرفي مي كنيم. آقاي توسلي مي گفت؛ تا مرحوم حاج احمد آقا اين پيام را به امام رسانيد، امام به رسم عادت هميشگي شان كه مخالفتشان را با پشت دست نشان مي دادند، با دستشان به او اشاره كرده و گفتند؛ نخير، و افزودند: من بيايم اين آقا را به عنوان نماينده خودم در سپاه بگذارم كه برود منويات و نظرات پدرخانمش آقاي... را پياده كند و سپاه را وارد اين مسايل نمايد؟...»!!



درباره اين داستان جعلي و اهداف تحريف كنندگان گفتني هايي هست.



1- شخصيت مورد نظر مدعيان اصلاحات، حجت الاسلام والمسلمين محمدي عراقي داماد آيت الله مصباح يزدي است و از آنجا كه دروغگويان كم حافظه و تحريف كنندگان نظرات امام(ره) رسوا شونده اند، بايد گفت؛ آقاي محمدي عراقي قبل از شهادت شهيد محلاتي، با حكم حضرت امام(ره) قائم مقام ايشان در سپاه بود و بعد از شهادت شهيد محلاتي نيز تا چند ماه بعد از پايان جنگ، يعني از اسفندماه 1364 تا اسفند 1367 به دستور و حكم حضرت امام(ره) وظيفه نمايندگي حضرت امام(ره) در سپاه پاسداران را برعهده داشت. (صحيفه امام جلد 19 ص496 و صحيفه امام جلد 21 ص 313).



خب! آقايان تحريف كننده! چه مي فرمائيد؟! مگر نه اين كه مطابق داستان شما، حضرت امام(ره) نگران بوده اند كه مبادا آقاي محمدي عراقي نظرات پدر همسرشان يعني آيت الله مصباح يزدي را در سپاه پياده كنند! پس چرا همان حضرت امام(ره) ايشان را در حساسترين دوران سپاه يعني دوران جنگ در اين سمت گمارده اند؟! نظر حضرت امام(ره) كه صريح است و مكتوب و اين واقعيت هم كه آقاي محمدي عراقي در تمامي طول دوران جنگ در سمت ياد شده بوده اند قابل انكار نيست، پس بدون كمترين ترديدي بايد گفت؛ شما آقايان مدعي اصلاحات دروغگو، تهمت زننده و تحريف كننده نظرات امام راحل هستيد. آيا غير از اين است؟!



آقاي محمدي عراقي، فرزند شهيد، زنداني سياسي دوران ستم شاهي و حاضر در عرصه هاي نبرد طي 8 سال جنگ تحميلي بوده است. نيم نگاهي به صحيفه امام(ره) بيندازيد و عباراتي را كه حضرت امام(ره) در تمجيد و تجليل از آقاي عراقي نوشته و بر زبان آورده اند نگاه كنيد و... حالا بفرمائيد كه شما آقايان در آن دوران سخت كجا بوده ايد؟! و زير سايه كدام درخت عافيت نشسته بوديد؟!



2- و اما هدف اصلي تحريف كنندگان نظر مبارك حضرت امام، مخدوش كردن چهره حضرت آيت الله مصباح يزدي بوده است. چرا؟!... پاسخ خيلي روشن است. و به قول رهبر معظم انقلاب، دقيقاً به همان علت كه با شهيد بهشتي مخالفت مي ورزيدند و عليه شهيد مطهري موضع مي گرفتند. گناه شهيد بهشتي، شهيد مطهري، شهيد رجايي، شهيد باهنر و... فقط اين بود كه با همه توان و با چنته علمي فراوان به حمايت از امام(ره) برخاسته و در مقابل دشمنان داخلي و خارجي امام راحل(ره) ايستاده بودند. از نگاه مدعيان اصلاحات آيت الله مصباح يزدي نيز مرتكب همين گناه شده است. زيرا در حالي كه اسلاف طيف ياد شده، سنگ جدايي دين از سياست و حمايت از انجمن حجتيه را به سينه مي زدند، آيت الله مصباح يزدي- به گواهي اسناد موجود از آن دوران يعني دهه 40- با توان علمي خود رسواگر انجمن حجتيه و حاميان درباري اين گروه منحرف بود. اين جمله آيت الله مصباح براي همه شناخته شده است كه وقتي انجمن حجتيه اي ها- سران اين گروه منحرف مورد نظر است- اعلام مي كردند قبل از ظهور حضرت صاحب(عج) نبايد در پي تشكيل حكومت بود! آيت الله مصباح خطاب به آنان گفته بود، چرا براي استفاده از سهم مبارك حضرت امام زمان عليه السلام منتظر ظهور و كسب اجازه از ايشان باقي نمي مانيد و به راحتي آن را مصرف مي فرمائيد؟!



وقتي مدعيان اصلاحات همين تز جدايي دين از سياست را در قالب «سكولاريزم» به ميدان آوردند و با حمايت آشكار مجامع بيروني در پي حذف ارزش هاي اسلامي و انقلابي بودند، آيت الله مصباح يزدي- باز هم به گواهي دهها كتاب، صدها جزوه و هزاران ساعت نوار سخنراني كه از ايشان موجود است- يكي از برجسته ترين دانشمندان ديني و انقلابي بود كه در مقابل اين موج انحرافي ايستاد و بي آنكه از هجوم دشمنان بيروني و دنباله هاي داخلي آنها، از جمله و مخصوصاً برخي از مدعيان اصلاحات كمترين هراس و ترديدي به خود راه بدهد با احاطه و اشراف مثال زدني و كم نظير خود بر علوم حوزوي و فلسفه و مباني انديشه غرب، از آموزه هاي اسلامي و نظرات مبارك حضرت امام(ره) دفاع كرد. آيا بر اساس داستان جعلي شما، حضرت امام(ره) از ترويج اين ديدگاهها در سپاه نگران بودند؟! شايد مي خواهيد بگوئيد كه آن بزرگوار خواستار ترويج ديدگاه انحرافي انجمن حجتيه و نظرات سكولاريستي طرفداران آمريكا در سپاه بودند؟!



3- نظرات و ديدگاههاي آيت الله مصباح يزدي تماماً مكتوب و موجود است و معلوم نيست چرا مدعيان اصلاحات به جاي داستانسرايي و جعل و تحريف نظرات حضرت امام(ره) براي مقابله با اين دانشمند الهي، راه نزديكتري را انتخاب نكرده و نظرات ايشان را نقد نمي كنند؟ و يا نظرات ايشان را با ديدگاههاي خود در دوران اصلاحات نظير «بسيج عامل خشونت است»! «فرهنگ شهادت طلبي خشونت آفرين است»!، «امام حسين عليه السلام قرباني خشونت جدش رسول الله(ص) در بدر و احد شد»!، «ديدگاههاي امام خميني بايد به موزه تاريخ برود»!، «ائمه معصومين(ع) هم قابل نقد هستند»! و ... مقايسه نمي كنند تا بر همگان آشكار شود چه كساني در خط مبارك حضرت امام(ره) گام برداشته اند و چه كساني به بهانه خط امام(ره) نسخه هاي آمريكايي در حمايت از سرمايه داران و مرفهين بي درد را پيچيده اند. اين راه كه خيلي گوياتر است. چرا از اين فرمول منطقي استفاده نمي كنيد؟ مي ترسيد؟! از چه؟ از رسوايي؟... حق داريد!



4- طيف ياد شده كه اخيراً به تحريف سخنان حضرت امام(ره) روي آورده اند براي مقابله با آيت الله مصباح يزدي داستان جعلي ديگري نيز ساخته و بارها به آن دامن زده اند و آن، اينكه مي گويند در يكي از سال هاي سياه رژيم طاغوت- سال 1356- كه حضرت امام عزاي عمومي اعلام كرده بودند، آيت الله مصباح برخلاف نظر ايشان، در موسسه خويش جشن نيمه شعبان را برپا كرده بود! كه تحقيقات مستند و موجود به وضوح نشان مي دهد اين نيز يك دروغ ديگر است. موسسه ياد شده همان موسسه در راه حق بود كه اولاً؛ در آن هنگام مديريت اين موسسه با حضرات آيات، استادي، خرازي و شهيد حقاني بود كه در تاريخ ياد شده شهيد حقاني توسط ساواك دستگير شده و در زندان به سر مي برد. بنابراين مسئوليت موسسه با آيت الله مصباح نبود كه تصميم به جشن و سرور بگيرند.



ثانياً؛ در آن زمان، موسسه در راه حق را براي نوسازي، تخريب كرده بودند و طلاب و شاگردان در يك محل موقت به كسب تحصيل مشغول بودند. بنابراين مكاني براي برپايي جشن نيمه شعبان و مخالفت با نظر مبارك حضرت امام(ره) وجود نداشت، ثالثاً؛ به گواهي تمامي بزرگان حوزه، اساساً موسسه در راه حق آن سال از برپايي جشن و سرور به علت تحريم حضرت امام اجتناب ورزيده و اين نظر را هم اعلام كرده بود. رابعاً؛ حضرات آيات استادي و خرازي به عنوان مسئولان موسسه در راه حق، اين داستان سرايي عليه آيت الله مصباح يزدي را به شدت تكذيب كرده اند و...



5- و در پايان اين نوشته كه فقط اندكي از بسيارهاست،
اشاره به نظر رهبر معظم انقلاب درباره حضرت آيت الله مصباح يزدي را خالي از لطف نمي دانيم.
ايشان مي فرمايند:



«بنده نزديك به چهل سال است كه جناب آقاي مصباح را مي شناسم و به ايشان به عنوان يك فقيه، فيلسوف، متفكر و صاحب نظر در مسائل اساسي اسلام ارادت قلبي دارم. اگر خداوند متعال به نسل كنوني ما اين توفيق را نداد كه از شخصيت هايي مانند علامه طباطبايي و شهيد مطهري استفاده كند، اما به لطف خدا، اين شخصيت عزيز و عظيم القدر، خلأ آن عزيزان را در زمان ما پر مي كند... اين هجوم هاي تبليغاتي كه به شخصيت هاي برجسته و انسان هاي والا و بااخلاق برجسته وارد مي كنند، نشان دهنده اهداف و نيات دشمن است. يك نفر مثل جناب آقاي مصباح كه حقيقتا اين شخصيت عزيز، جزو شخصيت هايي است كه همه دلسوزان اسلام و معارف اسلامي از اعماق دل بايستي قدردان و سپاس گزار اين مرد عزيز باشند، مورد هجوم تبليغاتي قرار مي گيرند! حرف رسا و نافذ، منطق قوي و مستحكم هر جايي كه باشد، آن جا را دشمن زود تشخيص مي دهد، چون حسابگر است. دشمن آن جا را مي شناسد و به مقابله اش مي آيد. با مرحوم شهيد مطهري هم همين جور برخورد كردند.»

منبع

جمکران از نظر بزرگان




آیت الله آقاى سید محمد على علوى (دام ظله):
در کتاب مونس الحزین به سند معتبر از امیر المؤمنین على صلواة المصلّین از جمکران و مسجد آن خبر داده و فرموده که این زمین از زمینهاى دیگر جداست و مقدّس مى باشد.

----------------------------------------------------------------------

حضرت آیت الله العظمى آقاى حاج شیخ مرتضى حائرى (رحمه الله):
داستان مسجد جمکران که در بیدارى واقع شده، در کتاب تاریخ قم که کتاب معتبرى است، از شیخ صدوق علیه الرحمة نقل شده است.
نگارنده که خالى از وسوسه نیستم، و خیلى به نقلیات مردم خوش بین نیستم، از آن امارات به صحت این مسجد مبارک قطع دارم.

----------------------------------------------------------------------

مصاحبه با حضرت آیت الله جعفر سبحانى (دام ظله)

امام خمینی (رحمه الله علیه) مى فرمودند:
«در دوران جوانى، ما پنجشنبه و جمعه اى بر ما نگذشت مگر اینکه با دوستان جلسه انسى تشکیل دهیم و به خارج از قم و بیشتر به سوى جمکران برویم. در فصل برف و باران در خود حجره به برنامه انسى مشغول مى شدیم و هنگامى که صداى مؤذن به گوش مى رسید، همگى به نماز مى ایستادیم» .

----------------------------------------------------------------------

آیت الله العظمى بهجت (دام ظله)

خود این مسجد افراد را راهنمایى مى کند، کسانى که آنجا (مسجد جمکران) مى روند مسجد خودش آنها را راهنمایى مى کند چیزى خاص بیشتر از آنکه در زمینه مسجد جمکران بیان کرده اند ندارم که بیان کنم، همه مطالب مربوط به مسجد را بزرگان گفته اند یا در کتابهایشان نوشته اند. منتهى حرف من این است که ما معتقدیم این مشاهد مبارکه و مساجدى نظیر مسجد جمکران مستغنى از معرفى هستند، ما بر این اعتقاد هستیم.
اگر کسى بگوید رفتیم و چیزى در آنجا ندیدیم به حسب ظاهر باید گفت از روى اعتقاد صحیح نرفته است یا براى امتحان رفته یا همینطورى رفته است. بهر حال بهترین معرف این اماکن خودشان هستند.

(ملاقات مسئولین امور فرهنگى مسجد مقدّس جمکران با ایشان در مورخه 6/8/78، در بیت معظم له)

----------------------------------------------------------------------

آیت الله خامنه ای (دام ظله)

آقای سید حسن نصر الله (دبیر کل حزب الله لبنان) می گفت:
یک دفعه به همراه شورای حزب الله لبنان محضر مقام معظم رهبری بودیم. اوج سختی و تنگنایی ما بود و خیلی به حزب الله سخت می­گذشت کنفرانس شرم الشیخ هم صورت گرفته بود و خیلی به حزب الله سخت می­گذشت کنفرانس شرم الشیخ هم صورت گرفته بود، همه توطئه ها شده بود که حزب الله را نابود کنند. موقعی که ما با رهبر معظم جهان اسلام دیدار داشتیم ایشان به ما امید دادند و فرمودند: شما پیروز می شوید، این چیزها زیاد مهم نیست پس اضافه کردند:
من در اداره امور کشور بعضی وقتها حل مسائل برایم دشوار می شود و دیگر هیچ راهی پیدا نمی شود، به دوستان و اعوان و انصار می گیوم که آماده شوید به جمکران برویم، راه قم را پیش میگیریم و راهی مسجد جمکران می شویم.

سروده مقام معظم رهبرى حضرت آیت الله خامنه اى (مدّ ظله العالى):

دلم قرار نمى گیرد از فغان بى تو
سپند وار زکف داده ام عنان بى تو
ز تلخ کامى دوران نشد دلم فارغ
زجام عشق لبى تر نکرد، جان بى تو
چو آسمان مه آلوده ام ز تنگ دلى
پر است سینه ام از اندوه گران بى تو
نسیم صبح نمى آورد ترانه شوق
سر بهار ندارند بلبلان بى تو
لب از حکایت شب هاى تار مى بندم
اگر امان دهدم چشم خون فشان بى تو
چو شمع کُشته ندارم شراره اى به زبان
نمى زند سخنم آتشى به جان بى تو
ز بى دلى و خموشى چو نقش تصویرم
نمى گشایدم از بى خودى زبان بى تو
عقیق سرد به زیر زبان تشنه نهم
چو یادم آید از آن شکرین دهان بى تو
گزارش غم دل را مگر کنم چون امین
جدا از خلق به محراب جمکران بى تو

تخلص شعرى مقام معظم رهبرى در این شعر «امین» مى باشد.

----------------------------------------------------------------------

حضرت آیت الله العظمى آقاى بروجردى (رحمه الله)

حضرت آیت الله العظمى آقاى بروجردى(قدس سره)متوفى 1380 هـ . ق فرمودند: اگر موفق بشوم، در قم دو کار انجام خواهم داد، یکى راه مسجد جمکران را باز خواهم کرد، دومى بیمارستانى در شهر قم بنا خواهم نمود *.
اینجانب (آقاى شمس) شاهد تشرف مرحوم آیت الله العظمى حاج آقا حسین بروجردى طباطبائى(رحمه الله)بودم که چون محل پدرى ما نزدیک به دروازه کاشان قم بود و راه نزدیک جمکران از آنجا مى گذشت آن مرجع جهانى به وسیله درشکه تشرف به مسجد پیدا کردند و اهالى محل بخصوص ائمه جماعات اطراف آن محل آماده شدند که در مراجعت آن مرحوم نماز مغرب و عشاء را به امامت آن مرجع در مسجد کیهانى برقرار سازند، حقیر هم که حدود 18 سال داشتم یعنى حدوداً سال 1330 بود حضور داشتم و دیدم که بعد از نماز مغرب به عالمى امر کردند که به مردم توصیه نمایند که به مسجد جمکران رغبت نمایند و فرمودند: اگر براى من مقدور بود نمازهاى واجب روزانه را در مسجد جمکران ادا مى کردم.
*متن نامه حضرت حجة الاسلام واعظ شهیر مرحوم آقاى سید صادق شمس الدینى (معروف به شمس).

----------------------------------------------------------------------

حضرت آیت الله العظمى گلپایگانى (رحمه الله)

حجة الاسلام سید محمّد باقر گلپایگانى فرمودند: براى پدرم هر زمانى که بعضى مسائل پیش مى آمد به مسجد جمکران مى رفتند، گاهى اوقات صبح جمعه و گاهى ظهر و یا بعد از ظهر هم که بود مى فرمود: مى خواهم بروم جمکران، حالا یا چهارشنبه یا سه شنبه یا دوشنبه یعنى معتقد به چیزى نبود. و گاهى اوقات نماز جماعت در آنجا برپا مى کردند.
در ایام جنگ تحمیلى یک شب آقاى خلیلیان زنگ زد و گفت خدمت آقا (آیت الله گلپایگانى (رحمه الله عرض کنید که الان در یکى از محورهاى مهم بچه ها در حال محاصره گازانبرى دشمن قرار گرفتند که اگر دشمن موفق شود دیگر چیزى از ما باقى نمى ماند به آقا بگوئید دعا کنند وقتى به آقا عرض کردیم دقیقاً خاطرم نیست که بعد از نماز صبح بود یا وقت دیگر بود که آقا مشرف شدند مسجد جمکران صبح دو مرتبه آقاى خلیلیان زنگ زد و گفت: بصورت معجزه آسائى عملیات دشمن با شکست مواجه شد و رزمندگان ما از محاصره بیرون آمدند و تعداد زیادى از دشمن اسیر و کشته شدند.
یکى از علماء حوزه از حضرت آیت الله العظمى آقاى حاج سید محمّد رضا گلپایگانى نقل کرد که ایشان فرمودند: در عصر آیت الله العظمى مرحوم شیخ عبد الکریم حائرى که عده محصلین حوزه علمیه قم به چهارصد نفر رسیده بود، در زمستانى طلاب از حاج شیخ محمّد تقى بافقى که مقسم شهریه مرحوم حاج شیخ بود عباء زمستانى خواستند و ایشان از مرحوم حائرى خواستند آیت الله حائرى فرمودند: چهارصد عبا از کجا بیاورم، گفت: از حضرت صاحب الزمان(علیه السلام) بگیر.
فرمود: من راهى ندارم، گفت: پس من انشاء الله مى گیرم و شب جمعه به مسجد مقدّس جمکران رفته و روز جمعه به مرحوم حاج شیخ حائرى گفت: آقا صاحب الزمان(علیه السلام) وعده فرمودند فردا که شنبه است چهارصد عبا را مرحمت کنند.
و روز شنبه به وسیله مردى از تجار عباء رسید و بین طلاب تقسیم کردند.

----------------------------------------------------------------------

حضرت آیت الله العظمى آقاى شیخ عبدالکریم حائرى (رحمه الله)

مرحوم حضرت آیت الله العظمى آقاى حاج شیخ محمّد على اراکى طاب ثراه در نماز جمعه قم فرمودند: چند روز به اول ماه مانده عالم ربّانى آقاى حاج شیخ محمّد تقى بافقى محضر مبارک آیت الله العظمى شیخ عبد الکریم حائرى متوفاى 1355 هـ . ق مى رسیدند جهت شهریه طلاب حوزه، سؤال مى کردند وضع شهریه چطور است؟ مرحوم حائرى مى فرمودند: جز سرمایه توکل چیزى در دست نیست، ایشان «آقاى بافقى» راهى مسجد مقدّس جمکران مى شدند، از توجهات صاحب الزمان(علیه السلام) مشکل شهریه حل مى شد.

----------------------------------------------------------------------

آیت الله آقا میرزا جواد ملکى تبریزى (رحمه الله)

ایشان فرمودند: عموى من به همراه چند نفر از خانمها و محارمشان براى تشرف به مسجد جمکران آمده بودند وقتى به مسجد رسیدند شب شده بود تصمیم مى گیرند که شب را در مسجد بمانند.
چون چند زن همراه ایشان بودند بخاطر امنیت و اطمینان خاطر خانمها، درهاى مسجد را بستند و از داخل سنگهائى پشت در گذاشتند تا محکم شود. مقدارى از شب گذشته بود که با کمال تعجب مى بینند جوانى وارد مسجد شد با ظاهرى بسیار آراسته و نورانى که مسجد از نور رخ ایشان روشن شد و مشغول عبادت شد.
تا اینکه ایشان با این صحنه مواجه مى شوند همه دچار غشوه مى شوند و از هوش مى روند. صبح که مردم براى عبادت به مسجد مى آیند، مى بینند درهاى مسجد از داخل بسته شده است به هر وسیله که شده در را باز مى کنند و آنها را با آن حالت مى یابند.

----------------------------------------------------------------------

حضرت آیت الله العظمى نجفى مرعشى (رحمه الله)

در این مسجد شریف مکرر کراماتى دیده شده است که مرحوم شیخ محمّد على کجوئى معروف به قمى در کتاب تاریخ قم در جلد اول و دوم اشاره کرده به کراماتى که در آنجا اتفاق افتاده است و اشخاصى که شرفیاب حضور مبارک حضرت ولى عصر(علیه السلام) شده اند.
حقیر خودم مکرر کراماتى در آنجا «مسجد جمکران» مشاهده کرده ام، چهل شب چهارشنبه مکرر موفق شدم که در آن مسجد بیتوته کنم و جاى تردید نیست که از امکنه اى که مورد توجه و منزول برکات الهى مى باشد و بعد از مسجد سهله این بهترین مقام و بهترین جائى است که منتسب به حضرت ولى عصر (عج) مى باشد.

----------------------------------------------------------------------

آیت الله سید محمد باقر ابطحى اصفهانى (دام ظله)

آیت الله سید محمّد باقر ابطحى اصفهانى فرمودند: شبى در عالم رؤیا دیدم فضاى ما بین قم و مسجد جمکران گویا تمام چمنزار است و داراى درختهاى سبز که مهتاب بر آن مى تابید و نهرهاى آب در آن جریان داشت، درختى را دیدم که داراى شاخه هاى بسیار جذّاب و سر سبز و صداى روح بخشى از میان آن به گوش مى رسید که به ذهنم خطور کرد صداى حضرت داوود است و در وسط آن درخت جایگاهى بود که در آنجا آقایى نشسته و به نظرم آمد آقا حضرت بقیت الله الأعظم امام زمان(علیه السلام) است، صحبتى را به میان آوردم که از ذکر آن معذورم، زیرا اشاره به عهد و پیمانى بود و سپس عرض کردم: «چه کنم که به شما قرب پیدا کنم؟» به زبان فارسى فرمود: «عملت را عمل امام زمان قرار بده». من به خاطرم این معنى رسید یعنى آنچه را به ذهنت مى آید اگر امام زمان بود عمل مى کرد تو هم همان را عمل کن. به عربى به حضرت عرض کردم: وهو الأمل، یعنى این آرزوى من است. گفتم: چه کنم که در این امر موفق باشم؟ به عربى فرمود: «الاخلاص فی العمل» از خواب بیدار شدم، چراغ خاموش بود، قلم و دفتر حاضر کردم و آن دو جمله سؤال و جواب را نوشتم، فردا درباره این دوجمله سؤال و جواب او فکر کردم، به نظرم آمد در جمله اول حقیقت تشیع و در جمله دوم راه موفقیت را که همان توحید ذاتى و عملى باشد یافتم، این دو جمله توصیه حضرت بود.

----------------------------------------------------------------------

حضرت آیت الله پایانى(رحمه الله)

توسل به حضرت سیره علماء بوده و حتى در مواقع زیادى با پاى پیاده به مسجد مقدّس جمکران مشرف مى شدند. در طى سالهایى که با فضلا جلسه تفسیر داشتیم، پیاده به جمکران مشرف مى شدیم یک روز که به همراه اعضاء تفسیر که چند تن از علما بودند با پاى پیاده به مسجد جمکران مى رفتیم، آیت الله سید ابوالفضل میر محمدى گفت: من حاجتى دارم از امام زمان(علیه السلام)که عنایت فرماید پدرم مریض است حال ایشان خوب شود; و آیت الله موسوى زنجانى فرمودند: من هم خانه ندارم، حضرت یک خانه به ما مرحمت فرماید، چند روز نگذشت که پدر آقاى میر محمدى با یک قرص که دکتر نوشته بود خوب شد و در مدت کوتاه آقاى موسوى نیز صاحب خانه شد.

----------------------------------------------------------------------

آیت الله شیخ محمد تقى بافقى (رحمه الله)

عالم ربانى حضرت آیت الله حاج شیخ محمّد تقى بافقى که بارها خدمت امام زمان(علیه السلام) مشرف شدند و سهم بسزایى در رونق دادن به مسجد مقدّس جمکران قم دارند.
یکى از علماء حوزه از حضرت آیت الله العظمى آقاى حاج سید محمّد رضا گلپایگانى نقل کرد که ایشان فرمودند: در عصر آیت الله العظمى مرحوم شیخ عبد الکریم حائرى که عده محصلین حوزه علمیه قم به چهارصد نفر رسیده بود، در زمستانى طلاب از حاج شیخ محمّد تقى بافقى که مقسم شهریه مرحوم حاج شیخ بود عباء زمستانى خواستند و ایشان از مرحوم حائرى خواستند آیت الله حائرى فرمودند: چهارصد عبا از کجا بیاورم، گفت: از حضرت صاحب الزمان(علیه السلام) بگیر.
فرمود: من راهى ندارم، گفت: پس من انشاء الله مى گیرم و شب جمعه به مسجد مقدّس جمکران رفته و روز جمعه به مرحوم حاج شیخ حائرى گفت: آقا صاحب الزمان(علیه السلام) وعده فرمودند فردا که شنبه است چهارصد عبا را مرحمت کنند.
و روز شنبه به وسیله مردى از تجار عباء رسید و بین طلاب تقسیم کردند.

----------------------------------------------------------------------

حضرت آیت الله حاج شیخ على پناه اشتهاردى (دام ظله)

این مسجد مبارک که در بیش از یک فرسخى شهرستان قم واقع شده از روز اول تأسیس مورد توجه علاقه مندان به حضرت بقیت الله روحى له الفداء بوده و هست و از آنجا بعضى کرامات هم مشاهده شده بالخصوص از زمانى که تأسیس حوزه در این بلده طیبه با همت مؤسس آن (مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائرى (قدس سره شده است.
مرحوم آیت الله العظمى گلپایگانى توجه خاصى به آن مسجد شریف داشت و کراراً حوادث غیر مترقبه که پیش مى آمد، حقیر به بیت آیت الله گلپایگانى مى رفتم، مى گفتند آقا جمکران رفته تا متوسل به حضرت شود.

----------------------------------------------------------------------

آیت الله آقاى سید محمد على علوى (دام ظله)

بهتر آن است که مقدارى درباره مسجد جمکران توضیح داده شود تا مؤمنین اهمیت بیشترى بدهند، در کتاب مونس الحزین به سند معتبر از امیر المؤمنین على صلواة المصلّین از جمکران و مسجد آن خبر داده و فرموده که این زمین از زمینهاى دیگر جداست و مقدّس مى باشد.
چه گویم در حق مسجدى که حضرت بقیت الله ارواح من سواه فداء بر حسب نقل محدث نورى و غیره درباره اش چنین فرمودند: «من صلّى فیه کمن صلّى فی البیت العتیق». یعنى خواندن نماز در این مسجد همانند خواندن نماز در کعبه است.
و چه مناسبت خوبى است بین مسجد جمکران در کنار حرم اهل البیت(علیهم السلام)و عش آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین که شیعیان شبهاى چهارشنبه در آنجا جمع شوند و مشغول به ذکر و دعا و نماز براى آن حضرت باشند، و بین مسجد سهله در کنار حرم امیر المؤمنین (علیه السلام) و کوفه که شیعیان آنجا هم نیز در شبهاى چهارشنبه مشغول به زیارت هستند گرچه بسیارى از مردم از عظمت و فضیلت این مکان مقدّس غافلند و به آن توجهى که باید داشته باشند ندارند، و در پیام حضرت حجّت (عج) آمده است که به مردم بگوئید قدر این مسجد را بدانند و در همین راستا است که مراجع بزرگ و آیات عظام مانند آیت الله حائرى و مؤسس حوزه علمیه قم و بروجردى و حجّت و گلپایگانى و مرعشى نجفى و شیخ مرتضى حائرى (قدس سره) براى این مسجد اهمیت زیادى قائل بودند. فضائل و مناقب و برکات این مسجد بیش از این است که بتوان در این مختصر گنجاند.

----------------------------------------------------------------------

حضرت آیت الله شیخ حسین نورى همدانى (دام ظله)

بنده که در اواخر سال 1362 قمرى به حوزه مقدسه قم آمدم، پس از چند روزى سخت مریض شدم و چون در مضیقه اقتصادى بودم از مراجعه به طبیب هم ناتوان بودم، با زحمت زیاد به مسجد مقدس جمکران به قصد استشفاء رفتم، پس از انجام اعمال مسجد و توسل به حضرت ولى عصر ارواحنا لتراب مقدمه الفداء از مسجد خارج شدم و چند دقیقه اى (چون آن روز غیر از یک مسجد کوچک با چند اطاقى که در جوار مسجد بود چیز دیگرى نبود) نشستم که خوابم گرفت، و چون بیدار شدم اثرى از آن بیمارى در خود ندیدم.
در سال 1378 براى نماز استسقاء و طلب باران مرتبه اول به خاکفرج رفتیم و نماز را در آنجا خواندیم ولى من اثرى ندیدم. اما دفعه دوم که مى خواستیم نماز استسقاء را بخوانیم به جمکران آمدیم، چون ماه رمضان بود و مردم همه روزه بودند و البته نماز باران سه روز روزه لازم دارد، با آنکه در آن روز یک لکه ابرى هم در آسمان نبود، همان شب باران حسابى نازل شد و دلیلش این بود که این دفعه ما به امام عصر (علیه السلام) پناه آورده بودیم. همان شب خیلى ها به من تلفن زدند که آقا این چه کرامتى است؟!
و من مطمئن بودم (ما خودمان که لیاقتش را نداریم) ولى در میان مستمعین و حضار که بیشتر پیرمرد و زن و زوّار بودند حتماً افراد دل شکسته و مستجاب الدعوة وجود داشت.

----------------------------------------------------------------------

مرحوم حضرت آیت اللّه العظمى آقاى حاج شیخ محمّدى على اراکى(طاب ثراه) در نماز جمعه قم فرمودند:

چند روز به اول ماه مانده عالم ربانى آقاى حاج شیخ محمّد تقى بافقى محضر مبارک آیت اللّه العظمى شیخ عبدالکریم حائرى متوفاى 1355هـ.ق مى رسیدند جهت شریه طلاب حوزه، سؤال مى کردند وضع شهریه چطور است؟
مرحوم حائرى مى فرمودند: جز سرمایه توکل چیزى در دست نیست، ایشان «آقاى بافقى» راهى مسجد مقدّس جمکران مى شدند، از توجهات حضرت صاحب الزمان(علیه السلام) مشکل شهریه حل مى شد.

----------------------------------------------------------------------

حضرت آیت الله العظمى آقاى حاج شیخ مرتضى حائرى (رحمه الله)

ایشان مى نویسند: مسجد جمکران یکى از آیات باهرات عنایت آن حضرت است، و توضیح این مطلب در ضمن چند جهت ـ که شاید خیلى ها از آن غافل باشند ـ مذکور مى شود:
1 ـ داستان مسجد جمکران که در بیدارى واقع شده، در کتاب تاریخ قم که کتاب معتبرى است، از صدوق علیه الرحمة نقل شده است.
2 ـ داستان مشتمل بر جریانى است که مربوط به یک نفر نیست، براى این که صبح که مردم بیدار مى شوند مى بینند با زنجیر علامت گذاشته شده است که مردم باور کنند. و این زنجیر مدتى در منزل سید محترمى ظاهراً به نام سید ابو الحسن الرضا بوده است، و مردم استشفاء به آن مى نموده اند. و بعداً بدون هیچ جهت طبیعى مفقود مى شود.
3 ـ جاى دور از شهر و در وسط بیابان جائى نیست که مورد جعل یک فرد جمکرانى بشود، آن هم دست تنها در یک شب ماه رمضان.
4 ـ نوعاً مردم عادى به واسطه خواب یک امامزاده را معین مى کنند، و مسجد از تصور مردم عادى دور است.
5 ـ اگر پیدایش این مسجد روى احساسات مذهبى و علاقه مفرط به حضرت صاحب الأمر(علیه السلام)بود، مى بایست سراسر توسل به آن بزرگوار باشد، چنانکه در این عصر مردم بیشتر زیارت حضرتش در آن مسجد مى خوانند و متوسل به آن حضرت مى شوند، در صورتى که در این دستور معنوى اصلاً اسمى از آن حضرت نیست، حتى تا به حال هم بیشتر معروف به مسجد جمکران است، نه مسجد صاحب الزمان(علیه السلام).
6 ـ متن دستور موافق با ادله دیگر است، براى اینکه هم نماز تحیت مسجد وارد شده است و هم نماز صد بار ایاک نعبد و ایاک نستعین، و هم تهلیل و تسبیح فاطمه زهرا(علیها السلام).
7 ـ این دو داستان که نقل شد، مشهود و یا مثل مشهود خودم بود، و داستانهاى دیگرى هست که فعلاً تمام خصوصیات آن را در نظر ندارم، بعداً انشاء الله تحقیق نموده در این دفتر ـ باذنه تعالى ـ ذکر مى کنم.
8 ـ در آن موقع که زمین این قدر بى ارزش بوده است، فقط یک مساحت کوچکى را مورد این دستور قرار داده اند، که ظاهراً حدود سه چشمه از مسجد فعلى است، که در زمان ما خیلى بزرگ شده است (ظاهراً آن چشمه اى که در آن محراب هست، و دو چشمه طرفین باشد).
نگارنده که خالى از وسوسه نیستم، و خیلى به نقلیات مردم خوش بین نیستم، از آن امارات به صحت این مسجد مبارک قطع دارم، والحمد الله على ذلک، وعلى غیره من النعم الّتی لا تحصى.

----------------------------------------------------------------------

حضرت آیت الله العظمى حجّت (قدس سره)

آیت الله العظمى آقا سید محمّد حجّت کوه کمرى(قدس سره) متوفى 1372 هـ . ق چهل نفر از فضلاء حوزه علمیه قم را انتخاب نمودند و دستور فرمودند به مسجد مقدّس جمکران بروند و در آنجا بعد از نماز صاحب الزمان(علیه السلام)زیارت عاشورا بخوانند و دعا کنند که از عنایت حضرت ولى عصر (عج) خداوند متعال باران بفرستد.
طلاب محترم صبح پیاده عازم مسجد جمکران شدند و بعد از نماز و زیارت عاشورا و دعا جهت باران که مدتى بود باران نیامده بود از مسجد جمکران بیرون آمدند به طرف شهر مذهبى قم، وسط راه باران چنان گرفت که قابل تحمل نبود، وقتى وارد منزل شدند جهت نهار که خود آقا دستور داده بود گوسفندى بکشند و آبگوشت درست کنند تمام لباسهاى آقایان خیس شده بود به طورى که فشار مى دادند از لباس و عمامه ها آب جارى مى شد.
از برکات مسجد جمکران و عنایت حضرت صاحب الزمان(علیه السلام)نسبت به سربازان خود در آن روز بارندگى مفصلى شد.
حضرت آیت الله العظمى آقاى حجّت; که براى طلاب حوزه علمیه شهریه مى دادند روز آخر ماه بود براى فردا که اول ماه باشد زمینه براى شهریه نداشتند، به خادم مى فرماید: مرکب را آماده کن تا بروم به مسجد جمکران، معظم له عازم مسجد مى شوند، بعد از نماز صاحب الزمان(علیه السلام) و دعا عرض مى کنند: آقا امام زمان(علیه السلام)! این حوزه علمیه مال شما است، این طلبه ها سربازان حضرتعالى هستند، آبروى ما مربوط به شما است، راجع به شهریه حوزه عنایتى فرمائید، وقتى به منزل تشریف مى آورند خادم عرض مى کند: آقا بعد از شما دو نفر آمدند و منتظر شما هستند، معلوم مى شود جهت دادن وجوه شرعیه آمده اند و مبلغى پول خدمت آیت الله العظمى آقاى حجّت مى دهند، وقتى مى شمارند مى بینند به اندازه شهریه همین ماه است.

----------------------------------------------------------------------

حجة الاسلام والمسلمین شیخ حسین کریمى قمى

درست است که در غیبت کبرى بعضى از نفوس قدسیه چون سید بن طاووس و علامه بحر العلوم و شیخ محمد کوفى موفق به دیدار یوسف فاطمه، حضرت مهدى موعود روحى فداه گردیده اند، اما این لیاقت نصیب هر کسى نشود، تا کسى خود را مهذّب ننماید و سنخیّت با آن نیّر وجود پیدا نکند چنین نعمتى نصیب او نمى شود (مقصود ملاقات اختیارى توأم با شناسایى است).

----------------------------------------------------------------------

آیت الله العظمى سید محمد تقى خوانسارى (رحمه الله)

از جمله بزرگان که به مسجد مقدّس جمکران خیلى علاقه داشتند حضرت آیت الله العظمى آقاى سید محمّد تقى خوانسارى (رحمه الله) متوفاى 1372 هـ . ق که با مرحوم حضرت آیت الله العظمى آقاى اراکى متوفاى 1415 هـ . ق پیاده به مسجد شریف جمکران مى رفتند.

----------------------------------------------------------------------

آیت الله خرازى (مد ظله)

مسجد جمکران در واقع به صورت یک مرکزى براى توسلات مردم به امام زمان (علیه السلام) تبدیل شده است و بسیارى از مردم از این توسلات نتیجه دیده اند و شواهد زیادى هم هست یکى از دوستان ما آقاى شهاب شمیرانى که فرد متدین و شریف و بزرگوارى بودند و مورد علاقه بعضى از مراجع بودند نقل مى کرد که من روز جمعه اى که در مسجد جمکران مشرف بودم و در حالى که دعاى ندبه مى خواندم به این جمله رسیدم که:
فاغث یا غیاث المستغیثین عبیدک المبتلى واره سیده یا شدید القوى ـ ترجمه: به داد ما برس اى فریاد رس فریادخواهان و بنده کوچک گرفتارت را دریاب و ظاهر نما به او آقایش را، اى خداى بسیار قوى و مقتدر.
بنده در حالى که آهسته و با خودم زمزمه مى کردم، دیدم شخصى بالاى سرم است و به من گفت: این جمله را تکرار کن: «واره سیده یا شدید القوى» ملاحظه کردم که چه شد؟! چگونه متوجه شد؟!! من که آهسته مى گفتم این چه کسى بود؟!!برگشتم و نگاه کردم ولى کسى را ندیدم.

----------------------------------------------------------------------

حضرت آیت الله العظمى امام خمینى (رحمه الله)

حجة الاسلام والمسلمین جناب آقاى شیخ على اصغر احمدى خمینى فرمودند: اینجانب از زمانى که وارد حوزه علمیه قم شدم و روزهاى جمعه به مسجد جمکران مى آمدم و نمازهاى این مسجد را انجام مى دادم و مى دیدم زوار بسیار در این مسجد مى آمدند و طلب حاجت مى کردند، حتى در اوائل هم یک روز اهالى جمکران از امام خمینى (رحمه الله) دعوت کردند وایشان هم قبول کردند و من هم با آقایان دیگردر خدمتشان به جمکران رفتیم و در آن مسجد مقدّس نماز بجا آوردند، امید است مؤمنین این مکان را بیشتر مورد توجه قرار دهند.

----------------------------------------------------------------------

حضرت آیت الله العظمى سید ابوالحسن اصفهانى(قدس سره)

مرحوم آیت الله حائرى بواسطه یکى از مراجع قم و حضرت آیت الله وحید خراسانى (دام ظله) بدون واسطه از شیخ محمد کوفى که نژاد او از شوشتر است نقل کرده اند که براى مرحوم آیت الله سید ابوالحسن اصفهانى توسط او (شیخ کوفى) توقیعى از حضرت ولى عصر (علیه السلام)صادر مى شود مبنى بر این که (ارخص نفسک، و أجعل مجلسک فى الدهلیز، واقض حوائج الناس، نحن ننصرک) خودت را ارزان کن (فروتنى پیشه کن) و در دهلیز خانه ات بنشین (در دسترس مردم باش) و حاجت و نیازهاى مردم را برآورده ساز، ما یاریت مى کنیم.

----------------------------------------------------------------------

حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى (دام ظله)

جاذبه نیرومند معنوى (مسجد مقدّس جمکران) به اضافه قضاء حوائج و حل مشکلات فراوانى که مردم از عبادت در آن و توسل به حضرت مهدى ارواحنا فداه دیده اند، سبب شده که روز به روز بر شکوه دامنه آن افزوده شود و خیل مشتاقان از سراسر این کشور پهناور اسلامى، بلکه از خارج از کشور در مواقع مختلف به سوى آن بشتابند و از این چشمه کوثر و منبع خیر و برکت هر کدام به مقدار استعداد خود بهره گیرند. علماى بزرگ همواره براى این مسجد احترام خاصى قائل بوده اند و در آن راز و نیاز فراوان داشته اند و هم اکنون نیز مورد توجه علما و فضلا و مراجع بزرگ است.
مسجد جمکران مطابق روایت موجود به فرمان حضرت مهدى مولانا صاحب العصر و الزمان براى هدف بزرگى در این منطقه خاص از شهر تاریخى، مذهبى قم ساخته شده و حسن بن مثله جمکرانى که مردى پاکدل و پاک سرشت بود، در بیدارى (و نه در خواب) این دستور را دریافت کرده و با تشریفات خاصى این مسجد را بنا نمود.
به همین دلیل هر کس در فضاى ملکوتى آن قرار مى گیرد احساس روحانیّتى عجیب و جاذبه معنوى فوق العاده مى کند.

----------------------------------------------------------------------

حاج شیخ حسنعلى نخودکى اصفهانى (رحمه الله)

مرحوم آیت الله حائرى مرقوم داشته اند که جناب آقاى حاج شیخ عبدالله مهرجردى که از وعاظ مشهور خراسان است و متجاوز از چهل سال است که ایشان را به خوبى مى شناسم و آدم فاضل و درست و با محبتى است گفت: در زمان رضاشاه پهلوى در اواخر سلطنت او که بر اهل علم خیلى سخت گرفته بود به مرحوم حاج شیخ حسنعلى مراجعه مى کند که ایشان حاج شیخ معظم له (شیخ عبدالله واعظ) را راهنماى معنوى کند چون مرحوم حاج شیخ حسنعلى اصفهانى معروف به دستگیرى معنوى بود ...
خلاصه ایشان به آقاى اصفهانى (حاج شیخ حسنعلى) مراجعه مى نماید. ایشان ظاهراً پس از اعمال قدرت خاصى مى گویند حل مشکل شما براى اینکه به نظام وظیفه نروى و معاف شوى منوط به این است که به قم بروى و به مسجد جمکران قم رفته و به حضرت صاحب الامر (علیه آلاف التحیت و الثناء) متوسل شوى.
ایشان به قم مى آیند و به مسجد جمکران مى روند و به حضرت متوسل مى شوند. در نتیجه خواب مى بینند که در مسجد یا حیاط آن هستند و ظاهراً خادمه اى به ایشان مى گوید که حضرت حجت (علیه السلام)در همین مجاور مسجد تشریف دارند و حاج شیخ مزبور را خدمت امام (علیه السلام)راهنمائى مى کند ... یادم نیست که خود آقا یا من صحبت معافیت از نظام وظیفه را پیش کشیدم، فرمود ما آن را درست کردیم. از خواب بیدار شدم و از سابق یک معافیت یک ساله به عنوان مرض یا عذر دیگر (که یادم نیست) داشتم. هر موقع که نیاز به نشان دادن مى شد همان برگ موقت را که مدتها وقت آن تمام شده بود را نشان مى دادم و رفع گرفتارى مى شد. تا چند سال به این نحو بود تا آنکه مشمول بخشودگى گردید.

----------------------------------------------------------------------

حضرت آیت الله العظمى صافى گلپایگانى (دام ظله)

اللّهمّ کن لولیّک ...
حقیر از طفولیت که در خدمت مرحوم آیت الله والد اعلى الله مقامه مشرف به قم مى شدم و به سعادت تشرف به مسجد مقدّس جمکران نایل مى گشتم، آن مرحوم که در ارادت و چاکرى به آستان ملائک پاسبان حضرت بقیت الله ارواح العالمین له الفدا مشار بالبنان بودند و مصدر خدماتى به آن حضرت شده بودند و توجهاتى مشاهده کرده بودند، اصرار داشتند که مهما امکن پیاده به مسجد مشرف شوند و به فیض نماز و عبادت در آن مکان مبارک نائل مى گشتند.
از جمله بزرگانى که حسن عقیده خود را به مسجد جمکران اظهار مى فرمودند در اینجا به نام نامى بزرگ فقیه عالم اسلامى مرحوم آیت الله العظمى استاد اعظم آقاى بروجردى و مرحوم مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمى گلپایگانى اشاره مى نمایم. امید است خداوند متعال ما را از فیض تشرف به این مسجد تا حیاتى باقى است محروم نفرماید.

----------------------------------------------------------------------

آیت الله مجتهدى تهرانى (دام ظله)

مسجد شریف جمکران که از یکهزار سال پیش به دستور امام زمان (علیه السلام) به وسیله شیح حسن بن مثله جمکرانى ساخته شده از اول تأسیس مسجد تا به امروز معجزات و کرامات زیادى دیده و شنیده شده، همینطورى که مرحوم نورى در نجم الثاقب نوشته علماء اعلام و آیات عظام چه در زمان گذشته و چه در زمان ما علاقه زیادى به این مسجد داشته و دارند، حقیر هم بارها پیاده با رفقا و دوستان مشرف شده ام که یک بار هم 18 نفر از طلاب علوم دینیه و سربازان امام زمان(علیه السلام)، 25 رجب بود شب تا صبح با چراغ زیتونى مشغول دعا بودیم.

----------------------------------------------------------------------

آیت الله العظمى فاضل لنکرانى (دام ظله)

حضرت آیت اللّه فاضل لنکرانى فرمودند: در دوران طلبگى من خیلى به مسجد جمکران مى رفتم شاید بیشتر از پانصد مرتبه باشد وکرامات زیادى در این مسجد مقدّس دیده و شنیده ام.
ایشان فرمودند: هر وقت براى حضرت آیت اللّه العظمى بروجردى مشکل پیش مى آمد مرحوم پدرم که خود از عاشقان امام زمان(علیه السلام) بود و علاقه زیادى به مسجد جمکران داشت به محضر آقا (آیت اللّه العظمى بروجردى) عرض مى کردند، یک قربانى براى مسجد جمکران بفرستید تا رفع مشکل شود.
ایشان فرمودند: مرحوم والد به مسجد مقدّس جمکران معتقد بودند و مى فرمودند من قبل از آمدن آیت اللّه بروجردى به قم خواب دیدم که در مسجد جمکران هستم، روى سقف آب انبار منبرى گذاشته اند و شیخ طوسى(رحمه الله) روى آن نشسته و تمام حیاط مسجد مملو از طلبه است پدرم فرمود: تعبیر این خواب این بود که شخصیتى به قم خواهد آمد و طلاب گرد او جمع خواهند شد و حوزه رونق خواهد گرفت، طولى نکشید که آیت اللّه بروجردى به قم آمدند. این که چرا شیخ طوسى را خواب دیده و آن هم در مسجد جمکران؟ تعبیر آن بعدها مشخص شد. شاید مسجد جمکران کاشف از این باشد که اصل آمدن ایشان به قم و رسیدن به مقام مرجعیت مطلقه با عنایت امام زمان(علیه السلام) بوده است.

----------------------------------------------------------------------

آیت الله احمدى میانجى (قدس سرهم)

ایشان فرمودند: از جمله بزرگان که به مسجد مقدّس جمکران خیلى علاقه داشتند حضرت آیت اللّه العظمى آقاى سید محمّد تقى خوانسارى(رحمه الله) متوفاى 1372هـق که با مرحوم حضرت آیت اللّه العظمى آقاى اراکى متوفاى 1415هـق پیاده به مسجد شریف جمکران مى رفتند.

----------------------------------------------------------------------

آیت الله العظمى شیخ محمّد على اراکى (رحمه الله)

از جمله بزرگان که به مسجد مقدّس جمکران خیلى علاقه داشتند حضرت آیت الله العظمى آقاى سید محمّد تقى خوانسارى(رحمه الله)متوفاى 1372 هـ . ق که با مرحوم حضرت آیت الله العظمى آقاى اراکى متوفاى 1415 هـ . ق پیاده به مسجد شریف جمکران مى رفتند.

----------------------------------------------------------------------

آیت اللّه شیخ مرتضى حائرى (رحمه الله)

مرحوم آیت الله حائرى مرقوم داشته اند که جناب آقاى حاج شیخ عبدالله مهرجردى که از وعاظ مشهور خراسان است و متجاوز از چهل سال است که ایشان را به خوبى مى شناسم و آدم فاضل و درست و با محبتى است گفت: در زمان رضاشاه پهلوى در اواخر سلطنت او که بر اهل علم خیلى سخت گرفته بود به مرحوم حاج شیخ حسنعلى مراجعه مى کند که ایشان حاج شیخ معظم له (شیخ عبدالله واعظ) را راهنماى معنوى کند چون مرحوم حاج شیخ حسنعلى اصفهانى معروف به دستگیرى معنوى بود ...
خلاصه ایشان به آقاى اصفهانى (حاج شیخ حسنعلى) مراجعه مى نماید. ایشان ظاهراً پس از اعمال قدرت خاصى مى گویند حل مشکل شما براى اینکه به نظام وظیفه نروى و معاف شوى منوط به این است که به قم بروى و به مسجد جمکران قم رفته و به حضرت صاحب الامر (علیه آلاف التحیت و الثناء) متوسل شوى.
ایشان به قم مى آیند و به مسجد جمکران مى روند و به حضرت متوسل مى شوند. در نتیجه خواب مى بینند که در مسجد یا حیاط آن هستند و ظاهراً خادمه اى به ایشان مى گوید که حضرت حجت (علیه السلام)در همین مجاور مسجد تشریف دارند و حاج شیخ مزبور را خدمت امام (علیه السلام)راهنمائى مى کند ... یادم نیست که خود آقا یا من صحبت معافیت از نظام وظیفه را پیش کشیدم، فرمود ما آن را درست کردیم. از خواب بیدار شدم و از سابق یک معافیت یک ساله به عنوان مرض یا عذر دیگر (که یادم نیست) داشتم. هر موقع که نیاز به نشان دادن مى شد همان برگ موقت را که مدتها وقت آن تمام شده بود را نشان مى دادم و رفع گرفتارى مى شد. تا چند سال به این نحو بود تا آنکه مشمول بخشودگى گردید.

----------------------------------------------------------------------

حضرت حجة الاسلام و المسلمین محسنى ملایرى (رحمه الله)

مسجد مقدّس جمکران، همواره مورد توجه بزرگان بود، و در شدائد به آن مکان مقدّس پناه مى بردند و حلّ مشکل خود را از پیشگاه حضرت ولى عصر ارواحنا فداه مى خواستند و نتیجه مى یافتند، اینجانب در دوران جوانى مکرر به این مسجد مقدّس شرفیاب مى شدم.
یکبار به درد پاى بسیار شدیدى مبتلا شدم به مسجد مقدّس جمکران شرفیاب شده به حضرت بقیت الله ـ ارواحنا فداه ـ متوسل شدم و از عنایات بیکران آن حضرت به هنگام مراجعت کلا درد پار بر طرف شده بود. و این چیزى است که خودم دیدم و به اصطلاح درایت است و اما آنچه از دیگران روایت شده بسیار فراوان است، بزرگانى مانند مرحوم آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائرى و مرحوم آیت الله بروجردى و مرحوم آیت الله حجّت و مرحوم آیت اللّه گلپایگانى توجه خاصى به مسجد مقدّس جمکران داشتند، و همواره در مشکلات حوزه به آن مکان مقدّس ملتجى مى شدند و حل مشکل خود را مى یافتند.
و اما بناى فعلى مسجد به طورى که مباشرین توسعه و تجدید بناى مسجد مقدّس جمکران شخصاً به این جانب بیان کردند به امر حضرت بقیت الله ـ ارواحنا فداه ـ مى باشد و انشاءالله مورد توجه آن حضرت بوده و خواهد بود.
امید است مؤمنین از هر فرصتى براى تشرف به این مسجد و تقرب به حضرت ولى عصر ـ اوراحنا فداه ـ استفاده کنند و قدر موقف را بدانند.

----------------------------------------------------------------------

حضرت آیت الله مصباح یزدى (دامت برکاته)

در سالهاى نخستین ورود ما به قم (1 ـ 1332) اگر شب جمعه اى مى خواستیم به مسجد جمکران برویم وسیله نقلیه نبود و هرکس مى خواست، پیاده مى رفت. بعد از چند سال یک ماشین جیپ آن هم بدون دَرِ و پیکر مى آمد مقابل قبرستان نو مى ایستاد و یک ساعت طول مى کشید که مسافر پیدا کند و حرکت کند آنجا هم که مى رفتیم نه برق بود و نه چراغى و کم و بیش شمار زائران به ده تا پانزده تن مى رسید امّا امروز مى بینید از گوشه و کنار و حتى دورترین نقاط کشور عاشقان و زائران بى شمارى به این مرکز عشق و انتظار گسیل مى شوند.




منبع:
www.jamkaran.info