زاویه ای از زاویه های خاتمی

سید محمد خاتمی،
در مراسم جشن اصحاب فرهنگ و هنر و اندیشه همزمان با عید غدیر خم:
در 1400 سال پیش امیرمومنان تنها به خاطر رضایت مردم از حکومت کنار کشید

متن کامل
____________________________________________

آیت الله مطهری؛
حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه میفرمایند:
... من در آنچه که خداوند از تقسیم بیت المال به آن فرمان داده، و حکمش را امضاء نموده نیازمند به رأى شما نبودم.
سوگند به حق که براى شما و غیر شما نزد من حقّى نیست تا از آن پوزش بخواهم ...
اینان از باب حسد بر کسى که خداوند حکومت را در اختیار او گذاشته به طلب دنیا برخاسته اند ...

در دوران بعد از سکوت میگوید:
نظر کردم جز اهل بیتم یارى برایم نبود، از اینکه آنان را در جنگ نابرابر به دست مرگ سپارم،
دریغ کردم، چشم بر خاشاکِ در دیده بستم، زهر غم و غصه آشامیدم، و بر فروبردن خشم
صبـر ورزیـدم، و بر حادثـه تلخ تر از درخت علقم پایـدارى کـردم ...

و در سرزنش اصحاب دروغین میگوید:
به خدا قسم خوار و ذلیل کسى است که شما به یاریش برخیزید ...

نهج البلاغه، خطبه 5:
در اندیشه فرو رفتم که در میان دو راه کدام را برگزینم ؟
آیا با کوته‏ دستی قیام کنم
یا بر تاریکیی کور صبر کنم،
تاریکیی که بزرگسال در آن‏ فرتوت می‏شود و تازه سال پیر می‏گردد و مؤمن در تلاشی سخت تا آخرین نفس‏ واقع می‏شود،
دیدم صبر بر همین حالت طاقت فرسا عاقلانه تر است پس صبر کردم
در حالیکه خاری در چشم و استخوانی در گلویم بود ...

به خدا سوگند اگر بیم وقوع تفرقه میان مسلمین و بازگشت کفر و تباهی‏ دین نبود رفتار ما با آنان طور دیگر بود ...
(نامه 62)

و از نهج البلاغه است که:
به هنگامى که مردم پس از کشته شدن عثمان خواستند با او بیعت کنند:
رهایم کنید و غیر مرا بخواهید، ...
بدانید اگر خواسته شما را پاسخ دهم
بر اساس آنچه خود مى دانم با شما رفتار مى کنم،
و به گفتار هیچ گوینده و سرزنش هیچ سرزنش کننده اى توجه نمى کنم ...
شما مردمى طعنه زن، عیبجو، روگردان از حق و مکّار و حیله گرید.
در کثرت عددتان با کمى اتفاق دلهایتان سودى نیست ...
شما طرف اعتماد نیستید که بتوان به شما اعتماد کرد، و نه یاران توانمندى که بتوان به شما متّکى شد. براى افروختن آتش جنگ بد آتش افروزانى هستید!
اف بر شما که از شما بس اذیّت و بلا دیدم!
روزى شما را براى یارى ندا مى کنم، و روزى دیگر با شما (بر سر تقصیرتان) نجوا مى کنم،
نه در وقت ندا آزادمردان صادقى هستید، و نه در موقع نجوا رازداران مورد اطمینانى مى باشید.
اگر قرآن ما را به سوى آنان بکشاند از آنان پیروى مى کنیم، و اگر آنان را به سوى ما بکشد باید از ما پیروى کنند.
پس اى بى ریشه ها شرّى براى شما نیاورده ام ...
شما همچون رمیدن بزغاله
از غرّش شیر رم مى کنید! بعید است بتوانم به وسیله شما تاریکى را از چهره عدالت برطرف کنم،
یا کژى را که به حق رسیده راست نمایم.
خدایا تو مى دانى که آنچه انجام دادیم نه براى رغبت به قدرت بود
بیعت شما با من حادثه ناگهانى نبود،
و برنامه من و شما یکى نیست،
من شما را براى خدا مى خواهم،
و شما مرا براى خود مى خواهید !

(کتاب سیری در نهج البلاغه)

***

آیت الله مطهری:
رأی صرفا انتخاب کردن است نه تسلیم اطاعت شدن.
بیعت این است که خود را تسلیم‏ امر او می‏کند.
بيعت "تعهد اطاعت" است.
رهبر کسي است که مردم را به دنبال خودش حرکت مي‏دهد.
(کتاب حماسه حسینی)

***

آیت الله مطهری؛
امام رضا (ع):
کسانی که می‏گویند امامت انتخابی است، آیا اصلا می‏دانند امام یعنی چه ؟
اینها خیال کرده‏ اند که انتخاب امام مثل انتخاب‏ فرمانده است برای یک سپاه ...
مگر مردم می‏توانند بفهمند که چنین شخصی کیست تا خودشان انتخاب کنند.
مثل اینست که‏ بگویند پیغمبر را خودمان انتخاب می‏کنیم ! ...
... این نادانان چگونه می‏خواهند انتخاب‏ کنند ؟!
اصلا این مقام می‏تواند انتخابی باشد ؟! ...
(کتاب امامت و ولایت)

***

برای انتخاب اعلم خود باید اشراف داشت،
یعنی اعلم بود!
پس اگر اعلم بودی دیگر دنبال چه میگردی؟!
پس منطقا محال است که انسان به اعلم برسد
و خداست که بر همه انسانها اشراف دارد
چون خودش خلق کرده است.


____________________________________________

هاشمی رفسنجانی:
پيامبر به حضرت علي(ع) در مجلس خصوصي ! گفتند كه
تو حق ولايت و صرف خدا را داري اگر مردم قبول كردند جامعه را اداره كن ولي اگر قبول نكردند خودت را تحميل نكن ...

متن کامل

هیچ نظری موجود نیست: